Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Oppgjørskonto merverdiavgift med bokføring av mva-regning

av Anonymous

Hei.

Jeg har en egen konto i nettbanken hvor jeg setter inn betalt mva ved hver faktura. Ettersom jeg har bankintegrasjon har jeg underveis ført dette som "øvrig uttak"-> "betale mva" og pengene er nå registrert på 2740 Oppgjørskonto merverdiavgift, noe jeg blant annet ser av balanserapporten. Når jeg omsider får mva-kravet vil jeg jo betale dette fra mva-kontoen i nettbanken, og dette vil ikke registreres i eaccounting. Hvordan får jeg "tømt" 2740-kontoen da, slik at det i balanserapporten er registrert at dette ikke lenger er penger jeg har?

4 SVAR 4
Godkjent løsning
uffe75
CHAMPION *

av uffe75

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du må opprette en ny hovebokskonto 1930 som du eks. kaller Bank MVA.

Når du avsetter MAv beløp, så Kredit 1920 bankinnskudd og Debet til 1930 bank MVA.

Bankkonto Mva er en eiendelskonto, og derfor må du opprette denne med eks. nr. 1930. 

Så når du betaler Mva termin, krediterer du 1930 Bank mva, og debet 2740 Oppgjørskonto MVA.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Emilie.

Dette var til stor hjelp. Jeg visste ikke at jeg kunne legge inn flere kontoer. Det eneste problemet er at 2740 Oppgjørskontoen for mva ikke dukker opp under valget "Hovedbokskonto". Jeg vet at den er aktiv, men må jeg opprette den som hovedbokskonto noe sted?

Godkjent løsning
Emilie Røed
VISMA

av Emilie Røed

Hei Ellen-Andrea,

Ettersom du faktisk har en bankkonto for dette ville jeg lagt den til i Visma eAccounting. Dette gjør du under Innstillinger - Kasse og bankkonto - Ny bankkonto - Øvrig konto. Legg inn bankopplysningene og knytt den mot hovedbokskontoen for momsoppgjør.

Ettersom du ikke har bankintegrasjon på denne kontoen må du registrere betalinger mot denne kontoen manuelt. Dette kan du gjøre under Regnskap - Bilagsoversikten - Nytt bilag. Denne kontoen vil også komme opp som et valg når du går til Kasse og bank dersom du ønsker å registrere betalinger der.

Håper dette var til hjelp!

Mvh

Emilie Røed - Visma Mamut AS