avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

JENNY83
CONTRIBUTOR *

Oppstart etter bytting av org nommer.

av JENNY83

1. Hei, vi hadde byttet org. nommer, alt er det samme og har vært godt i gang på den forrige siden med eAccounting. Spørsmålet er hva skal jeg føre inn for å begynne, tror ikke jeg trenger inngående saldo fra forrige regnskapsår, det var jo et annet org nommer. Nå begynner vi på nytt. Er tankegangen min riktig?

2. Det nye nummeret er registrert fra 01.01.2020, jeg avstemte på det gamle siden i begynnelsen fram til 17.01.2020, etter det holdt vi på å opprette bankintegrasjon på den nye siden og 27.01.2020 var jeg endelig i gang. Hvordan bokfører jeg alt fra 01.01.2020 til 27.01.2020. Tanken min var å opprette bilag med inngående saldo fra 01.01.2020 til 17.01.2020 fra det gamle siden og bokføre/avstemme manuelt alt som ligger mellom 17.01.2020 og 27.01.2020, er det riktig? samt hvordan bokfører jeg de 10 dagene manuelt? Dem kom jo inn på eAccounting og jeg avstemte dem som regel... 

Håper at jeg fikk til å formulere saken forståelig nok. 🙂

MVH Jenny 🙂 

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

For å kunne gi deg riktig svar, må jeg vite hvorfor dere har nytt org. nr?

Er det et ENK, som har blitt et AS. Eller har ikke de selskapene noe med hverandre å gjøre.

Blir det gamle selskapet lat ned ?

Hvis disse selskapene ikke har noe med hverandre å gjøre, og ingen ting er overført fra det første selskapet til deg nye (eks. datamaskiner, bankkonto osv.) Så blir det ingen overføring av balanse. 

Du kan ikke føre regnskapet i de gamle klienten, hvis det nye selskapet er opprettet 01.01.20.

Hvis disse selskapene ikke har noe med hverandre å gjøre, må det føres separat.

Alle bilag før Bankintegrasjonen ble startet må føres manuelt,

siden de ikke kommer inn via bankintegrasjonen før den er startet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

JENNY83
CONTRIBUTOR *

av JENNY83

Hei.

1. Firma er registrert på en annen person fra 01.01 2020, det ENK. Familiebedrift, ble opprettet av far før i tiden, sønnen overtok, gikk ikke så bra men nå tar faren over butikken tilbake allikavel. Utstyr, konto osv er registrert på far fra før, blir riddigere og det gamle blir lagt ned så fort vi er i gang, bruker ikke lenger egentlig. Fikk beskjed av Visma at vi må ha en ny lisens, tenkte egentlig å kjøre samme eaccounting side videre, fant ut at det fungerer ikke slikt. Hvordan begynner jeg? Fra 27.01.20 går det bra, men på konto er det liv fra før, hvordan går jeg inn i et nytt regnskapsår på et nytt firma med samme konto fra før?

2. det er samme konto, samme folk bak ratta. Den som butikken er registrert på nå (far) eier konto, utstyr, alle avtalene er på hans navn fra før, de som ble omregistrert på sønnen er registrert tilbake. 

3. Som jeg nevnte før - kjørte fra gamle eAccounting konto/side fram til 17.01.20 og fikk bankintegrasjon på den nye fra 27.01.20. Hvordan bokfører jeg alt fra 01 til 27.01.20?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da fikk jeg finformasjonen jeg trengte

Da er det nytt selskap, og det nye selskapet som faren starter har ikke noe med det selskapet sønnen drev.

Det vil si at dere må skille på de 2 selskapene i forhold til inntekter og utgifter.

Overtar det nye selskapet utstyr, varer osv, så må det nye selskapet kjøpe dette av det gamle selskapet.

Sønnen m avslutte selskapet for seg selv, betale ut gjeld osv. 

Så begynner det nye selskapet på nytt uten å overta bankkonto osv.

Det har ingen betydning at det er samme folk osv. De som jobbet i det gamle selskapet begynner i nytt selskap fra den dagen faren startet nytt selskap.

Håper at forklaringen gir deg svar på ditt spørsmål.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

JENNY83
CONTRIBUTOR *

av JENNY83

Hei.

Det stemmer, selv om selskapet et likt har det ingenting med det andre å gjøre. Kjøpe utstyr trenger ikke vi siden det er faren som eier det fra før, sønnen leide det. Når det gjelder eAccounting fikk jeg ikke svar på spørsmålet på hvordan jeg begynner et regnskapsår, hva slags saldo skal jeg registrere? Det er ikke men null vi begynte med, det er en aktiv fra før konto, hvordan binder jeg det riktig. Alt fram til 27.01.20 er tomt, selskapet er registrert 01.01 20. Hvordan kan jeg begynne uten å overta bankkonto sidn det er samme konto som gjelder registrert på far fra før, ved integrasjonen viser det et sum som er registrert, hvordan dokumenterer jeg denne summen dette er det spørmålet som jeg ikke finner svar på. 

MVH Jenny 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer at jeg ikke svarte på hva du skal legge inn av inngående saldo.

Grunnen var at jeg ønsker mer informasjon fra deg.

Du må legge inn inngående saldo på det utstyret eller varene som du da overtar (eller får tilbake. Verdien pr. 31.12.19. Men vurder om verdien er riktig.

Mot konto blir 2050 Annen egenkapital.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen