avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anonymous
Ikke relevant

Oppstart med eAccounting midt i regnskapsåret

av Anonymous

Hei

Jeg er fersk bruker av eAccounting og uten regnskapserfaring.

Jeg opprettet et AS i 2017 og har fått regnskapsfører til å lage årsregnskap for 2017. Regnskapsfører har også hjulpet til med mva rapportering for de 3 første periodene i 2018, men har ikke ført noe regnskap for 2018.

Mitt spørsmål er derfor hvordan jeg bør legge inn regnskapet i eAccounting. Bør jeg starte med 1.1.2018 eller bør jeg starte etter siste mva. rapportering, dvs. fom mai. 

Det er ikke stor aktivitet på kontoen og jeg betalt 9 regninger og sendt 3 fakturaer i løpet av året. 

Hilsen Thomas

10 SVAR 10
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Tomas

Jeg vil anbefale deg å føre alle bilag fra 01.01.2018, siden det er så få bilag.

Alternativ er å legge inn Inngående saldo eks. 01.07.18. (starten av ny mva termin).

Men da kan du ikke ha noen regnskapstall i Saldobalansen. Så hvis du har fakturert osv. fra eAccounting i 2018. Kan du ikke legge inn Inngående balanse 01.07.2018. Da må du føre alle bilag i 2018.

Du får absolutt bedre oversikt over regnskapet for 2018, ved å registrere alle bilag som har vært i 2018.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar, Jørn.

Et lite spørsmål til:

Skal jeg oppdatere mva registrering for tidligere perioder som allerede er levert inn,  (tom: januar-april) eller kan jeg bare starte inneværende periode (mai - juni)? 

Hilsen Thomas

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Thomas

Du må føre bilag med fradrag for mva.

ta gjerne ut en mva-melding og sjekk om det er samme tall som du har rapportert.

Du må også bokføre mva melding i systemet, men ikke krysse av for å sende disse til Altinn. Siden de allerede er sendt inn.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn

Jeg har prøvd å føre inn både inngående og utgående faktura, men sliter med å få det til. På inngående fakturaer får jeg feilmelding fordi forfallsdato er før dagens dato.

Har du en veiledning eller Web-kurs som viser hvordan jeg gjør dette.

Eventuelt kunne du være brydd med å lage en steg-for-steg anvisning som viser hvordan jeg gjør det?

På forhånd takk!

Hilsen Thomas

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Thomas.

Det er ikke mulig å legge inn forfallsdato før dagens dato i eAccounting. Det er flere grunner til dette, blant annet hvis du har bankintegrasjon.

For bistand og tips til hvordan du bruker systemet, må jeg be deg kontakte support. Da de svarer på systemspørsmål.

Faglig forum er et forum for spørmål om lover og regler innen regnskap og lønn.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎15-08-2018 14:59 ( )

Hei!

Er usikker på om dette egentlig skal til support. Jeg holder på med det samme uten å finne svar.. Begynte med eaccounting 1. juli, og skal legge inn fakturaer som er sendt i juni, med forfall i juli. Jeg har fulgt veiledningen med registrering i "1500" og lagt inn kunder og fakturaer. Har ikke lagt inn mva ettersom jeg avslutter mva-periode i det gamle systemet. Jeg får feilmeldingen "Bilaget balanserer ikke og kan derfor ikke lagres. Endre og lagre på nytt." To spørsmål: hva gjør jeg for å balansere bilagene.. og Skal jeg legge inn mva på de fakturaene jeg oppretter for juni (og at programmet da skjønner at dette er fra forrige mva-periode)? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Se mitt svar vedr. kunde fordringer.

Så må du legge inn inngående balanse pr. 01.07.2018, som er utgående balanse fra ditt gamle system pr. 30.06.2018.

Når du har avsluttet mva i ditt gamle system, for termin 3, så skal du kun sitte igjen med et beløp på mva kontoene, Oppgjør konto mva, som du da har i inngående balanse pr. 01.07.2018.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du har sikkert lagt inn Inngående balanse, eller skal gjøre det senere.

Når du da legger inn fakturaer som er fakturert før oppstart med eAccounting 01.07.2018. Så skal de legges inn med følgende bokføring.

Eks.

Debet 1500, velg kunde og legg inn faktura nr, forfall, beløp. kr. 1000,- (ink. mva)

Kredit 1509 Ikke reskontro førte fordringer kr. 1000,- (ink. mva)

Når du så legger inn inngående balanse, legger du inn totalt beløpet på kundefordringer på konto 1509 Ikke reskontro førte fordringer (beløpene inkl. mva) Da skal denne kontoen gå i null, og du har ført inn alle fordringene på kunde.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar! Kan man føre mange fakturaer (med f.eks totalsum 50.000), og kun føre èn kreditpost på hele beløpet, eller må hver enkelt faktura motføres på 1509?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎15-08-2018 15:10 ( )

Hei

Ja du kan føre alle åpne poster på kunder pr. 30.06.2018 på et bilag.

Da får du mange linjer med debet, og så legger du inn totalen til kredit på konto 1509.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen