Mine områder
Hjelp
Taty06
CONTRIBUTOR *

Overføring til EK

av Taty06

Hei. Je er ENK. Lurer på om jeg må overføre til egenkapital alle beløp på kontoer 2060 (privat uttak) og 2055 (privat innskudd) ved årsavslutning? Samtidig lurer jeg på om hvilke konto  bør brukes for bokføring av forskuddsskatt for ENK (2070 eller 2540)?

Mvh, T.

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

I ENK, skal konto 2060 Privatuttak og konto 2055 Innskudd kontanter overføres til konto 2050 Annen egenkapital når årsoppgjøret bokføres.

Forskuddskatt i et ENK skal føres på konto 2070 Forskuddsskatt

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Kenneth Kristiansen1
CONTRIBUTOR ***

av Kenneth Kristiansen1

Hei  Skal ikke forsk skatt kontoen "tømmes" også? Mot ev egenkap?

FrederikS
VISMA

av FrederikS

Hei,

Det er riktig som du sier konto 2070 må nulles mot annen egenkapital (konto 2050 evt 2080 ved underskudd) som en del av tilleggsposteringene som gjøres etter årsoppgjøret er ferdig.

Det samme gjelder for konto 2060, 2055 og eventuelt andre privatkontoer som er nevnt tidligere her.

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS

Frederik Sætrang

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Konto 2070 Forskuddsskatt, kan du velge om du vil føre til konto 2050 Annen egenkapital, eller la den stå med saldo, og gjøre den opp mot avregnet skatt som kommer høsten etter.

Begge deler er rett.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen