avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Amornrat
CONTRIBUTOR ***

Overtidsmat

av Amornrat

Hei, ser reglene for overtidsmat er forandret fra 2019 og i den forbindelse spørrer jeg: Jeg kjøper mat i løpet av en arbeidsdag som varer 10 timer eller mer for Kr 200,- med kvittering.

Fører dette kredit 1920 og debet 6861(har laget en ny konto for overtidsmat)fører uten mva.

Jeg eier firmaet selv(AS)og hvis jeg ønsker å få utgiftene til mat refundert via lønnsslippen. Blir det riktig å føre det på annen utgiftsgodtgjørelse(trekkfri). Er det over Kr 200 så føres det overskytende som andre naturalytelser(trekkpliktig)

Et annet spørsmål om det samme, hvis jeg ikke ønsker å få refundert utgiftene til mat og bare ønsker fradragene for overtidsmat så er vel det greit det også å føre utgiftene slik?

Hvis man spiser ute to ganger eller mer i løpet av en lang arbeidsdag og kanskje for Kr 500 eller mer, får firmaet fult fradrag for hele beløpet?

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Overtids mat på kr. 200,- skal kun gis hvis den ansatte jobber minimum 10 timer over tid. Og som du skriver, er det mer enn kr. 200,- skal det innberettes som Naturalytelse.

Du kan bruke lønnsart: Annen utgiftsgodtgjørelse (trekkfri), men da må du etterpå overføre beløpet hvor dette blir automatisk ført via lønn til fra konto 5395 til konto 6861.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei

Diskusjon i Kundeservice Visma eAccounting er et forum for spørsmål vedrørende abonnementet og avtalen din. Siden ditt spørsmål er innen lover og regler i regnskap, flytter jeg ditt innlegg til faglige spørsmål.

Har du spørsmål om avtaleforholdet ditt, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning. 😊

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager

av Julie Langlete Uttian

Hei @Amornrat 😊

For å kunne hjelpe deg eller rute deg til rett sted, trenger jeg å vite hvilket Visma-system du bruker. 

Hører fra deg! 

Julie / Visma Software AS