Mine områder
Hjelp
Przemyslaw Hibowski
CHAMPION **

Parkeringsbot

av Przemyslaw Hibowski

Hei,

Jeg har et spørsmål vedrørende bokføring av parkeringsbøter. Jeg har kjøpt P-bilett men har kommet for sent fra møte med klienten og fikk en bot. Jeg har kjørt firmabil.

Jeg er litt usikker hvordan bør jeg bokføre den. Kan jeg kreve MVA tilbake på boten? (Det er ikke spesifisert MVA på boten.)

På forhånd takk for hjelpen!

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Przemyslaw

Hvis ditt selskap dekker parkeringsbøter (dette er noe bedriften selv må bestemme), så ville jeg bokført den på konto 7140 Reisekostander ikke oppgavepliktig. Når det ikke er spesifisert MVA på en faktura/kvittering, så er det ikke fradrag for MVA.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Mihail Aronsen
CONTRIBUTOR *

av Mihail Aronsen

Hei. Deres faktura (papir utgave fra Visma Mamut AS) har ingen moms spesifisert på regningen. Men de inneholder moms likevell. Så det er ingen regel på at regningene inneholder eller ikke inneholder moms dersom det er ikke spesifisert moms (MVA) på faktura...vil jeg tro. Tar jeg feil?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Usikker på hvilken faktura du har fått, siden du skriver: Deres faktura (papir utgave fra Visma Mamut AS) 

For å få fradrag for MVA skal MVA satsen og MVA beløpet være spesifisert på Kvittering/faktura.

Så er det mange MVA regler som man bør kunne noe om, det er ikke alt man kjøper inn som gir fradrag for MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen