Mine områder
Hjelp
Jeanette MH
CONTRIBUTOR ***

Periodisere etterskuddsbetalt kostnad

av Jeanette MH

Hei,

Jeg har glemt å periodisere en kostnad som ble fakturert, registrert og betalt i 2021. Kostnaden tilhører egentlig desember 2020.

I januar 2021, ble fakturaen bokført slik:

Kredit 2400: 9160 kr
Debet 8150: 9160 kr

Jeg går nå inn på selve fakturaen, klikker på "Periodisere", velger "Første dato 01.12.2020" og "Antall måneder 1".

Så blir jeg usikker på hvilken periodiseringkonto jeg skal velge? Og når jeg har valgt riktig periodseringskonto og gjennomført periodiseringen, hva gjør jeg videre da for at det skal bli riktig bokføring i 2021?

Mvh Jeanette

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎16-06-2021 09:18 ( )

Hei

Du skal bruke konto 1749 Andre forskuddbetalte kostnader, denne skal komme opp som standard.

Så går du til Regnskap, bilag og trukke på pilen til høyre for nytt vilag og velger, bokfør periodisering.

Hvis du har sendt inn skattemelding, næringsoppgave. Kan du ikke gjøre dette. 

Det vil endre årsresultatet, og da må kostanden ligge i 2021.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Jeanette MH
CONTRIBUTOR ***

av Jeanette MH

Ok -  jeg ble usikker da kontoen heter "Andre forskuddsbetalte kostnader". Jeg skal altså bruke denne kontoen selv om min kostnad er en etterskuddsbetalt kostnad?

(Jeg har ikke levert skattemelding/næringsoppgave)

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja det er ikke noe problem, det er en avsetnings konto.

Du kan også bruke 2180 Andre avsetninger for forpliktelser

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen