avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Bjørn V
CONTRIBUTOR ***

Periodisering

av Bjørn V

Jeg bruker Visma eAccoutning.

Jeg har følgende utfordring. Jeg har fakturert husleie for 4. kvt. med fakturadato 19.07.2020 og forfallsdato 19.08.2020. Denne skal på 5. mva termin T5 (01.10.2020). Men selv om betalingen ikke er kommet så dukker den jo opp i T4. Jeg har forsøkt å hente fram fakturaen og velge Handling og Periodisering for å endre dette. Jeg får da endret forfallsdatoen til 01.10.2020. Men bokføringsdatoen blir stående 19.07.2020. Hvordan kan dette rettes? Må fakturaen krediteres eller finnes det en annen mulighet?

Kommentar: Det virker jo direkte som en feil at det er fakturadato som styrer tidspunktet for bokføringen. Husleie for 3 kvt. forfaller eksempelvis til betaling 01.07. (som er T4 mva). Da må den jo nødvendigvis faktureres 30 dager før 01.06 (som jo er i T3. Man kan jo ikke ha fakturadato samme dag som man fakturerer. Har det kommet en løsning på dette i Visma eAccouning enda?

Hilsen

Bjørn Vagle

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Når du periodiserer et salg, så skal fakturaen på kunden stå med fakturadato du har valg på kunden.

Når du trykker på knappen periodisere en faktura. Setter du første dato. eks. 01.10.20 og antall måneder det skal periodiseres på.

Hele salgsbeløpet blir bokført på konto 2900 Forskudd fra kunder.. Så fra oktober til desember føres beløpet ut av konto 2900 Forskudd fra kunder til  riktig inntektkonto som du har på ditt produkt.

For å gjennomføre periodiseringene, går du til Regnskap - Bilag Ved nytt bilag, har du en nedtrekks pil. Trykk på denne og gjennomfør periodisering.

Det er da riktig at fakturaen ligger med fakturadato, men at inntekten kommer i de ulike månedene.

Er det MVA på din faktura.Så blir beløpet eks. mva periodisert, og du må betale MVA i terminen faktura har faktura dato. Dette er i henhold til lovverket.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen