Mine områder
Hjelp
Kaj
CONTRIBUTOR **

Periodiseringsendring - årsresultat - rapportering

av Kaj

Hei

Ved avslutning av regnskapsåret 2019, så var det to faktura der periodisering i eAccounting ikke var gjennomført. Begge faktura periodiserte seg over fra 2019 over i 2020. Dette ble oppdaget etter årsavslutning, rapportering og godkjenning av årsregnskap fra Skatteetaten/Brønnøysundreg.

Det var nødvendig å ordne opp i dette av rent tekniske hensyn, ettersom ingen nye periodiseringer lot seg gjennomføre uten at de to fra 2019 var ryddet av veien. Det var ingen vei utenom å åpne 2019-regnskapet der disse to faktura lå postert på 1749 forhåndsbetalte kostnader, uten å ha blitt periodisert tilbake til riktig kostnadskonto.

I samråd med Visma support har jeg slettet de to periodiseringene slik at hele kostnad for de to faktura nå er postert på fakturadato. Dette reverserte også avsetningen til 1749. Avslutningsvis har jeg - også i samråd med support - opprettet et nytt bilag for Bokføring av åretsresultat, der resultatet ble 3134 kr dårligere enn opprinnelig rapportert, siden beløpet som opprinnelig var rapportert som en fordring nå er gjort om til en kostnad.  Altså ingen store beløp det er snakk om, men likevel en endring.

Mitt spørsmål er primært om jeg nå må foreta meg noe rent rapporteringsmessig mot myndighetene for regnskapsåret 2019? Eller er dette noe som løser seg når jeg skal rapportere 2020-regnskapet, og samtidig sikkert også sender inn oppdaterte 2019-tall.

Sekundært, kunne dette vært løst på en annen måte (rent bortsett fra å sjekke neste gang at alle periodiseringer er gjennomført)?

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er et lite beløp, så du trenger ikke gjøre noe i forhold til skattemelding osv for 2019.

Det mest riktige hadde vært å åpne 2019. endre periodiseringen til å gå fra januar 2020 i stede. Da hadde det ikke blitt noen endring i 2019, og du fikk hele fradraget i 2020.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen