Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

Privat faktura betalt fra driftskonto

av Marianne Abrahamsen

Hei

Jeg har betalt en faktura fra driftskonto, som viste seg at det var en kunde som skulle betale.

Dermed er fakturaen betalt dobbelt. Jeg har snakket med leverandøren, og fått bekreftet at beløpet blir betalt tilbake til vår driftskonto.

Så da er spørsmålet mitt hvordan jeg best fører dette?

Fakturaen er ennå ikke lagt inn i eaccounting. Er det best å la vær å legge den inn?

Kan jeg avstemme beløpet ut, med beløpet inn i kasse/bank? Eller blir det vanskelig siden de havner på forskjellige måneder?

Mvh

Marianne Abrahamsen

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Marianne

Har du dobbelt betalt denne, og ført fakturaen en gang. Så fører du selve dobbelbetalingen slik:

Kredit 1920

Kredit 2409

Når du så får pengene tilbake, fører du motsatt

Debet 1920

Kredit 2409.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Hei igjen

Jeg har ikke betalt den dobbelt. Jeg har betalt den en gang, fra driftskonto. Og så har kunden betalt den en gang. Så leverandøren har mottatt betaling for fakturaen to ganger.

Så eneste grunnen til at jeg må ta stilling til denne i regnskapet, er beløpene som går ut og inn fra driftskonto.

Men da kan jeg kanskje bare føre den mot konto 2409 da?

Mvh

Marianne Abrahamsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dette skjønner jeg ikke helt, du har mottatt en faktura som du har betalt.

Da fører du den som inngående faktura, og så fører du betalingen.

Så skriver du at kunden også har betalt denne. Det skjønner jeg ikke helt. Har en av dine kunder betalt din leverandørfaktura ?

Hva er da riktig, skal du betale den, eller din kunde ?

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Fakturaen er fra et malingsfirma, der kunden (som er en bekjent) har fått handle maling på min mann sin konto. Fakturaen ble merket med privat, for at den ikke skulle havne inn i regnskapet. Jeg har vært litt for kjapp når jeg har betalt den, og oversett merkingen. Dermed betalte jeg den fra driftskonto.

Men samtidig har min mann sendt denne fakturaen til kunden sin, for at de skulle betale den. Noe de også gjorde.

Når min mann ser at jeg også har betalt den, ringer vi malingsfirmaet. Vi blir enig om at de skal sette beløpet tilbake på vår driftskonto.

Hadde det ikke vært for at denne betalingen berører driftskontoen vår, så hadde jeg ikke trengt å gjøre noe. Men siden jeg må legge inn alle hendelser fra bankens kontoutskrift på kasse/bank, må jeg derfor føre den på et vis.

Men den skal ikke inn i regnskapet til min mann.

Håper det var mer forståelig.

Mvh

Marianne

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Takk da har jeg nok informasjon til å gi deg et riktig svar.

Da fører du en kreditnota på denne leverandøren, helt lik fakturaen. Da står det at du har penger tilgode fra din leverandør.

Så når du mottar betalingen fører du:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2400 Leverandørgjeld.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Hei igjen

Skal jeg først legge fakturaen inn som vanlig? Slik at jeg får avstemt utbetalingen fra driftskonto?

Og så legge den inn som en kreditnota etterpå?

Marianne:)

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Marianne

Ja det ville jeg gjort, da har du sporbarhet på hva som er gjort.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen