avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Frode83
CONTRIBUTOR *

Privat lån til AS uten tidsbegrenset avbetalingsplan.

av Frode83

Hei,

Holder på med årsavslutning og skal føre lån til bedriften videre til nytt år. Hvordan gjør man det? I år 2020 er det ført på konto 2255,men i forhold til kontoplan for videreføring i 2021 blir det vel feil å føre lånet på  2990 (annen kortsiktig gjeld) som kom som et eksempel når jeg leste gjennom sjekklistene til skattemodulen.

3 SVAR 3
Frode83
CONTRIBUTOR *

av Frode83

Hei.

Det er kun ført på konto 2255. 

Men ble litt usikker når dette sto under kontrollpunkter lån årsavslutning i eaccounting: 

Har du lån med lang løpetid med avdragsbetaling kommende regnskapsår?

Neste års avdrag kan flyttes til Annen kortsiktig gjeld (2990).

Slik gjør du: Opprett et manuelt bilag og debiter konto der den langsiktige gjelden er bokført og krediter konto 2990.

NB! Du må tilbakeføre beløpene neste år.

Det var kun derfor jeg lurte på om jeg måtte manuelt føre bilag angående lånet over til regnskapsår 2021?

Er det slik at man slipper å fylle inn noen tall (resultater) ved nytt år? Altså at alle tall (resultater) blir lagt automatisk inn i det nye året når man er ferdig med årsregnskapet?

av Jørn Karlsen

Hei

Kontrollpunktet gjelder lån til banker osv. Ikke til eier.

Så jeg villa latt beløpet stå på konto 2255 Gjeld til eier.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Alle balanse kontoer flyttes automatisk over.

Beløpet som du har ført på konto 2255 Gjeld til eiere. er ikke det samme som 2990 Annen kortsiktig gjeld.

Så da spørs det om det er bokført på riktig konto.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen