Mine områder
Hjelp
Henrik E
CONTRIBUTOR *

Privat utlegg og uttak til privatkonto

av Henrik E

Hei!

Startet for noen måneder siden ENK for første gang, derfor ganske fersk med dette. Har derfor spørsmål knyttet til to forskjellige «hendelser». Firmaet er til opplysning ikke MVA-pliktig, forventer å passere 50 000 kr grensen i løpet av neste år. Kun jeg i ENK, kommer ikke til å ansette noen.

1. Bestilte i august en datamaskin som brukes både privat og i ENK. Kjøpte den med mitt private kredittkort, slik at jeg fikk rabatt på kjøpet. Kvitteringen fra butikk viser ikke rabattpris, men det står på kredittkortet at jeg har fått penger tilbake fra banken som rabatt på kjøpet, men ikke noen kvittering på kjøpet der.
    1. Hvordan skal jeg føre dette utlegget i Visma? Er det nok med kvittering fra butikken, og hvordan skal rabatten føres?

1. Har en del utlegg for firmaet som privatperson. Har ført en del utlegg som private utlegg med kreditt 2060 mot debet xxxx (eks. 6800 kontorrekvisita for kjøp av minnekortleser til pc).
    1. Stemmer det at jeg skal føre kredit 1920 mot debet 2060 når jeg i nettbanken overfører penger fra ENK til privatperson for private utlegg?
    2. Skal jeg føre bilag med kredit 1920 mot debet 2060 også ved overføring av overskudd fra ENK til privatperson? 
  1. Har jobb ved siden av ENK, og inntekt over frikortgrensen. ENK har i 2020 cirka 30 000 kr i omsetning, og 10-15 000 i utgifter (inkl. private utlegg). 
    1. Hvordan skal jeg ordne slik at jeg som privatperson betaler skatt av overskuddet til ENK? Er vell kun overskuddet jeg skal betale skatt av?
3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

PC kjøpt med privat kredittkort:

Denne utgiften kan du føre i ditt ENK, siden den skal brukes i firmaet.

Føringen blir slik siden du har betalt det med privat kredittkort.

Kredit 2060 Privatuttak

Debet 1280 Kontormaskiner (Balanse) (hvis verdien totalt er over kr. 15.000)

Debet 6810 Datakostnad (hvis verdien er totalt under kr. 15.000)

Siden du ikke er MVA pliktig, skal MVA feltet være blankt, da du ikke får fradrag for MVA, Så fører beløpet inkl. MVA.

Som bilag legger du ved Kvittering og Faktura fra kredittkortet, Og fører totalsummen, minus rabatten.

Men gjør oppmerksom på at det skal stå firmanavnet på kvitteringene og ikke ditt navn. Så sørg for det i fremtiden.

Andre Private utlegg:

Det er korrekt, kjøp du betaler privat fører du slik:

Kredit 2060 Privatuttak

Debet Ulike kostnadskontoer.

Beløpet som da er ført på 2060 Privatuttak, kan utbetales til deg selv.

Da blir føringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak

NB! vil anbefale deg i fremtiden å gjøre de fleste innkjøp fra firmakonto, det samme med å betale fakturaer. Da får du mindre føringer, og et mer ryddig regnskap.

Overskudd fra ENK til privatperson

Når du tar ut penger til deg selv "lønn" så fører du slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak

Som eier av ENK,skatter du av Overskudd i firmaet, ikke av hvor mye du har tatt ut i Privatuttak.

Skatt:

Du har arbeid ved siden av ditt ENK, da blir lønn fra firmaet automatisk innberettet og kommer på din skattemelding.

Overskudd i ditt ENK:

Det stemmer du skattes for overskuddet i ditt ENK.

Når du sender inn Skattemelding, så må du også sende med Næringsoppgave, hvor overskuddet av ditt ENK fremkommer og kommer som en inntekt på din skattemelding.

Slik at din skattemelding inneholder inntekt fra begge firmaene, minus dine fradrag.

Betale skatt:

Hvis du nå vet at du går med overskudd, så kan du kontakte skatteetaten og be om forehåndsskatt, sik at du betaler skatt på forhånd, i stede for å måtte betale restskatt neste høst.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Henrik E
CONTRIBUTOR *

av Henrik E

Tusen takk for meget godt forklart svar, Jørn. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig.

Lykke til.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen