avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Even-B-Søvik
CONTRIBUTOR ***

Private utlegg

av Even-B-Søvik

Hei

I oppstarten av firmaet, som er et AS, har vi betalt en del utlegg privat, som i utgangspunktet skal tilbakebetales samme måned som utlegget er foretatt.

Vi benytter VISMA EA.

Vi har satt opp konto for de ansatte som har utlegg, 2910-Even, 2911-Terje, 2912-Kari og 2913-Trine

Jeg har 15 utlegg som er, innkjøp av varer, håndverktøy, inventar og parkering.

Kan jeg da føre det slik som et samle-bilag? Har alle kvitteringer lagret i Dropbox. 

KontoBeskrivelseMva-kodeDebetKredit
2910Utlegg Even02 12000,-
4000Innkjøp varer024000,- 
6510Håndverktøy02800,- 
6540

Inventar (Res)

022400,- 
7140Reisekostnader, IO022400,- 
2710Inngående mva, HS032400,- 

12000,-12000,-

Så bokfører jeg denne om det ser riktig ut.

Når jeg nå skal betale ut dette i DNB, med integrasjon, lager jeg følgende bilag.

KontoBeskrivelseMva-kodeDebetKredit     
1920Bankinnskudd0 12000,-
2910 Utlegg Even012000,- 

Skal jeg da avstemme transaksjonen fra DNB mot dette bilaget?

Eller går utbetalingen automatisk når det siste bilaget er opprettet?

Mvh

Even B.

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er fint å opprette en konto for utlegg pr. ansatt som du har gjort.

Men Siden selskapet er nystartet, vil jeg anta at du ikke er MVA pliktig og da skal du ikke føre fradrag for MVA. Det skal ikke beregnes og føre fradrag før du er MVA pliktig.

Så må du være nøye med å føre fradrag for mva kun på de utgiftene du har fradrag for. Eks. reisekostnader, får du ikke fradrag for mva på mat og drikke.

Anbefaler deg å knytte bilagene inn i eAccounting slik at original bilag ligger inne på hver føring.

Du kan også føre en og en kvittering, da det kanskje er enklere i forhold til å knytte til Kvittering i forhold til føringen.

Når du så utbetaler beløp til eks. deg selv så blir føringen i Kasse bank slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2910 Utlegg Even.

Har du spørsmål om hvordan du bruker systemet og knytter bilag også, så kontakt support som svarer på system spørsmål.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen

Even-B-Søvik
CONTRIBUTOR ***

av Even-B-Søvik

Hei Jørn

Takk for raskt og utfyllende svar.

Vi er MVA-pliktige, reisekostnadene på 7140 er parkering og ferjebilletter.

Jeg lager samle-bilag hvor jeg fører hvert utlegg med 

DatoLeverandørBeskrivelseFormålKonto-MVAbeløpvedlegg-nr
23.09.2019Q-parkParkeringService+navn7140-2250,-1-1908
26.9.2019OBS-ByggSkruerJobb-15-194000-2185,-1-1909
10.12.2019WürthHåndverktøyVerksted6510-2289,-1-1910

Disse listene fører jeg i Excel og sorterer de på Konto-MVA, slik at jeg får summert opp alle utleggene i en pott etter konto. Alle kvitteringene samler jeg på et ark som jeg skanner opp i DropBox i en mappe med kvitteringer på utlegg.

Jeg har 10 utlegge på 7140, men fører totalen inn på bilaget jeg tenkte å bokføre i Visma.

Men blir det feil? Jeg har stålkontroll på kvitteringene og moms, men ble litt usikker på om det blir feil og kjøre slike samle-bilag. 

Vi tenker å knytte oss opp til parkering-selskapene med kort, så vi får samlet så mye som mulig gjennom firma, målet er å ha så lite privat-utlegg som mulig.

Skal jeg ta sende en e-post til support og sjekke opp den funksjonen, med å knytte og laste opp bilag direkte i Visma, jo enklere man kan gjøre det , jo mer tid får man til jobb ute hos kunden, eller fritid med familien 😊

av Jørn Karlsen

Hei

Du må ikke ha bilagene i eAccounting, men da må de oppbevares med sporbarhet. Dvs. etter bilags nr. Men absolutt en fordel å ha de skannet inn i regnskapet.

Du kan gjerne føre sum av kvitteringer slik du gjør.

Du skriver at du skal inngå en avtale så du får samle faktura/kvitteringer.

Det skal skrives en reiseregning for alle tjenestereiser hvor det er utlegg eller bilgodtgjørelse som utbetales. Dette for å sikre at alle utgifter er knyttet til en tjenestereise og ikke private utgifter blir dekket. 

Kontakt gjerne support slik at du skanner in bilag i regnskapet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen

Even-B-Søvik
CONTRIBUTOR ***

av Even-B-Søvik

Hei Jørn

Ja vi har sporbarhet, alle kvitteringer blir nummerert og skannet og lagret, alle legges inn i Excel med

Dato, leverandør, hva som er kjøpt, formålet, kontoplankode og mva-kode, beløp og nummer på vedlegget

Reiseregninger fører vi når vi har dietter og overnattinger, på vanlige dager fører vi kjørebok sammen med timelistene med dato, til og fra, formålet og antall kjørte kilometer, her ser vi også på en helhetlig løsning som Tidsbanken og Payroll. 

Avtalene jeg referere til er mot leverandører for å få ned kontantutlegg, så har nå inngått avtaler med de fleste store leverandørene. De som står igjen er parkering, vi har Easypark og håpet de skulle dekke det meste. Men ser at for å få bort utleggene på parkering, må vi ha avtaler med de største parkeringsselskapene, da kommer fakturaen til firma.

Har kontaktet support nå angående skanning.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Høres bra ut. Lykke til.

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen