avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Alexsk
CONTRIBUTOR ***

Problem med ny skattemodul

av Alexsk

Hei!

Jeg sliter med den nye skattemodulen for ENK og er ikke helt sikker på hva som foregår. Enten så er det jeg som har rotet til noe(kan ikke finne noe), eller så er det en feil med sjekklisten for årsavslutning/skattemodulen.

Jeg gikk gjennom sjekklisten i eAccounting, har nullstilt konto 2055 Innskudd og 2060 Uttak mot 2050. Årsresultatet er og ført D8800 K2050.

Når jeg er ferdig med listen blir jeg bedt om å gå videre til skattemodulen, og det er her jeg ikke forstår ting. Egenkapitalen som er importert ser korrekt ut, men det har kommet to posteringsbilag automatisk i skattemodulen. Disse er som følger:

Korrigereing av konto 8960:
D2050 (beløpet er resultatet)

K8960 (beløpet er resultatet)

Endring egenkapital:

D8990 (beløpet er resultatet - egenkapital)

K2080 (beløpet er resultatet - egenkapital)

D8960 (egenkapitalen)

K2050 (egenkapitalen)

Hva er dette? Er det fordi jeg alt har disponert resultatet i eAccounting, eller er det noe jeg ikke forstår?

Dersom problemet er at det alt er gjort, hvordan fjerner jeg disse posteringene i skattemodulen slik at det fortsatt er korrekt så jeg kan sende inn?

7 SVAR 7
Alexsk
CONTRIBUTOR ***

av Alexsk (Oppdatert ‎09-04-2021 04:36 av Alexsk )

Supert! Når jeg reverserte bokføring av årsresultat, samt innskudd/uttak så ser ting bedre ut i skattemodulen.

Dette gjør skattemodulen da i tre bilag:
K8970 - Tilførte midler

D2055 - Innskudd kontanter

K2060 - Privatuttak

D8981 - Uttak enkeltpersonforetak

K8960 - Overføringer annen egenkapital

D2050 - Annen egenkapital

I motsetning til tidligere år så står det da 0 på konto 8800 Årsresultat, er det korrekt? Udisponert resultat er 0 og egenkapital er korrekt, og alt annet ser for det meste ut til å stemme.

Eneste jeg ikke finner ut av er hvordan jeg får skattemodulen til å fylle ut post 7098(privat bruk av el. kommunikasjon) i næringsoppgaven. Skulle vel hatt -4392 kroner der og 4392 kroner på post 2068, men det er null på begge. Er det en spesiell konto eller noe dette kommer fra? Er det noe som skjer om jeg fører K2068 D6900 i eAccounting?

Ble en del spørsmål, men forhåpentligvis hjelper det andre som skulle lure på det samme også. 

av Jørn Karlsen

Hei

Du skal bokføre fordel fri telefon i regnskapet slik:

Debet 2068 Private kostnader til elektronisk kommunikasjon

Kredit 6900 Telefon (ingen MVA)

Så kommer beløpet riktig opp i skattemodulen, etter at du har importert nye tall.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Alexsk
CONTRIBUTOR ***

av Alexsk

Når jeg gjør det så reduseres post 6995 i næringsoppgaven med 4 392 kroner, samtidig som jeg får samme beløp på konto 2068 i næringsoppgaven. Post 7098 står fortsatt tom og ser heller ikke ut til å være linket mot noe. Er det meningen at post 6995(Kontorkostnader bl.a. til el. kommunikasjon som inkluderer privat bruk) skal reduseres slik? Skal ikke post 7098 og ha 4 392 kroner på seg? Er dette en annen måte å gjøre det på?

Tok kontakt med kundestøtte og fikk der beskjed om at jeg måtte korrigere beløpet på konto 7098 manuelt, noe som visstnok lå under Opplysninger og skatt -> Regnskap -> Driftskostnader(vis alle).

Det jeg har gjort er(Enkeltpersonsforetak, ingen ansatte):

1. Ført alle kostnader til el. kommunikasjon på 69XX, inklusive MVA på den private andelen.
  2. Beløpet 4 392 kr Debet 2068, Kredit 6900(Ingen MVA).

Med en korrigering på 7098 i tillegg så reduseres vel da post 9910 Driftskostnader med 4 392 kr to ganger?

Er det kanskje meningen at jeg ikke skal føre noe mot 2068 i eAccounting og heller manuelt korrigere 2068 og 7098 i næringsoppgaven med 4392 kr? Blir det da korrekt? 

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan fint føre kr. 4392,- mot konto 7098 i stede for 6900, effekten blir det samme.

Dvs, du får ikke skattefradrag for beløpet.

Kan virke forvirrende, men det er flere måter å føre slike ting på.

Konto 2068, har samme behandling som konto 2060 privatuttak.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Sjekkliste for årsoppgjør, tar for seg bruk av Skattemodulen, men også for de som ikke bruker skattemodulen:

Sjekkliste punkt: Sluttkontroll
Har du bokført årets resultat? Merk deg at ved bruk av skattemodulen blir dette ført automatisk

Når alt er avstemt og du har beregnet og bokført skatten, er du klar til å bokføre årets resultat. Om du bruker Visma eAccounting Skatt/Årsoppgjør skal du bokføre årets skatt og resultat inne i tilleggsprogrammet, dette gjør du ved å følge punkt 4 på startsiden av Visma eAccounting Skatt/Årsoppgjør.

Bruker du ikke Visma eAccounting Skatt/Årsoppgjør bokfører du først årets skatt og så årets resultat slik: manuelt bilag og velg bokføringsmalen Bokføring av årets resultat.

Grunnen til feilen er nok at du har bokført tømming av konto 2060 Privatuttak. 

Konto 2055 Innskudd kontanter, skulle vært ført mot konto 2060 Privatuttak. Siden du har ENK.

Åretsresultat beregnes og føres i Skattemodulen, og disse føringene blir eksportert til Visma eAccounting

Bilagene som er ført kan du gå inn på bilagene, trykke handling og opprett korrigeringsbilag. Da blir de nullstilt.

Så må du importere nye tall i skattemodulen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Alexsk
CONTRIBUTOR ***

av Alexsk

Takk for svar!

Vet ikke om det er jeg som har oversett den teksten eller om det er sjekklisten som har blitt oppdatert i etterkant.

Er jo fortsatt litt miksede signaler da det står øverst på årsavslutningssiden på eAccounting:
"Etter at sjekklisten og årsavslutningen er gjennomført i Visma eAccounting må du levere skatteskjemaer og årsoppgjør til Altinn. Dette kan du gjøre manuelt eller via skattemodulen som hjelper deg med utfyllingen."

Mente at 2055 og 2050 er ført mot K2060, beklager.

Så da må jeg bare korrigere/reversere bilaget for privatuttak/innskudd, samt bilaget som bokfører årsresultatet, og så gjør i stedet skattemodulen det? 

Ha en fin dag og takk for super hjelp som alltid!🙂

av Jørn Karlsen

Hei

Det stemmer. Det er alltid en utfordring å skrive en veiledning når det er to forskjellige måter det gjøres på da det enten sendes inn manuelt, eller via Skattemodulen.

Gir tilbakemeldingen om at teksten gjerne må deles opp mer.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen