Mine områder
Hjelp
Roger Haugli
CONTRIBUTOR *

Problemer med skatteberegning

av Roger Haugli (Oppdatert ‎30-07-2019 12:23 av Roger Haugli )

Hei.

har en gevinst innenfor fritaksmetoden som er ført som følger.

debet bank (1920) 

kredit 1351 (hvor aksjene var ført) + kredit 8078 Gevinst realisasjon av aksjer (restbeløpet)

da dette ble litt feil, er det opprettet et korrigeringsbilag som har debet 8078 og kredit 8077 (innenfor fritaksmetoden).

likevel får jeg ikke skattegrunnlag til å stemme da den tar med seg finansinntekten også.

Det som blir problemet er når jeg skal sende inn årsregnskapet, så virker den å ha denne "gevinsten" med i årets skattegrunnlag (som jeg finner under noter i årsoppgjørsmodulen jeg betaler for).
Dette gjør at betalbar inntektsskatt blir høyere enn hva som står i næringsoppgave 2. 

Support hos dere mente det ikke var noe feil teknisk - så jeg er usikker på hva som er galt her.

6 SVAR 6
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Etter at du korrigere bilaget, hentet du da inn nye regnskapstall i skattemodulen ?

Slik at skattemodulen har de rette tallene.

8077  Gevinst ved realisasjon av andre aksjer/andeler, innenfor fritaksmodellen

Gevinst ved salg (eller annen realisasjon) av andre aksjer eller andeler innenfor fritaksmodellen. Andeler gjelder vanligvis eierandeler i ANS/DA.

Gevinst ved salg av børsnoterte aksjer kan skilles ut på konto 8082.

Alle investeringer i norske selskap regnes som innenfor fritaksmodellen, men ikke alle investeringer i utenlandske selskap. Denne kontoen brukes derfor vanligvis ved salg av investeringer i norske selskap.

Fritaksmodellen går kort sagt ut på at utbytte og gevinst ved salg av aksjer er skattefritt. 

Se også Link

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Roger Haugli
CONTRIBUTOR *

av Roger Haugli

Hei igjen.

ja jeg har gjort denne korrigeringen for lenge siden så det er ingen endring sånn sett.

men når jeg på "noter" viser hvilke kontoer som er inkludert, så er konto 8077 en av de - så da blir det nødt til å være feil.

Under innlevering av skatteskjema så sier den at det finnes valideringsfeil - men ingen sted viser den HVA som er feil 🙂

ikke lett dette.

næringsoppgave 2 og andre deler av skattemeldingen ser egentlig ok ut - det er kun noter-delen av årsregnskapet som ser feil ut, og dette gjenspeiles i altinn når jeg sender det inn der. skattegrunnlag blir alt for høyt.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

RF-1359 B må fylles ut i tillegg, dette er det ikke støtte for pr. i dag i eAccounting skattemodul.

Så du sender inn skjemaene fra eAccounting og da kan du i Altinn legge til til RF-1359B

Teknisk avdeling er dessverre ikke tilgjengelig pr. nå.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Roger Haugli
CONTRIBUTOR *

av Roger Haugli

Et spørsmål til da. Hvordan gjør jeg med "NOTER" i årsregnskapet?

For dersom jeg skal få det til å se korrekt ut så må jeg overstyre Ordinært resultat før skatt, da selve feltet for Skattegrunnlag ikke kan overstyres.

blir det feil da?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Alle felter i notene skal kunne overstyres.

System spørsmål må dessverre stilles til Support, da det er de som svarer på system spørsmål- da dette forumet kun er for lover og regler innen regnskap og lønn.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da er ikke det som er feil at tallene ikke er oppdatert i Skattemodulen, greit å vite.

Vet at systemet kan si det er en validerings feil uten at det faktisk er det, dessverre.

Faglig forum er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap, og hvorfor dette blir feil i systemet. Er det support som kan svare på.

Jeg skal undersøke og få de rette til å å gi deg riktig svar.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen