for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei
Jeg har et overskudd fra tidligere år (2015-2020) på 100 000 som jeg ønsker å ta ut av selskapet som utbytte.
Hvordan blir prosessen for dette i Visma Eaccounting? Hvordan fører jeg dette inn?
Er det flere formelle krav til å ta ut utbytte?
Hvordan blir dette skattet? Er det slik at jeg fører dette inn i selvangivelsen og blir skattet deretter?
Beklager, men jeg forstår ikke helt svaret ditt.
Ønsker å ta ut utbytte fra opptjent egenkapital fra tidligere år (2015-2020). Ikke 2021. Og ikke hele egenkapitalen, men deler av den.
Er det en forklaring på hvordan denne prosessen blir og hvordan jeg fører det inn i Eaccounting?
Hei
Du kan ikke utbetale utbytte for på tidligere regnskaps, siden disse regnskapsårene er avsluttet.
Men du kan utbetale utbytte basert på egenkapitalen som er opptjent tidligere år.
Men utbytte må utbetales i 2021.
Dette føres slik når du utbetaler dette i 2021
Kredit 1920 Bankinnskudd
8923 Avsatt ekstraordinært utbytte
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei
Det er en beregning for uttak av utbytte som går på egenkapitalen. Så du kan ikke ta u hele egenkapitalen.
Siden 2020 er avsluttet kan du ta ut ekstraordinært utbytte i 2021, eller vente til årsoppgjøret for 2021, og ta utbytte for 2021 i 2022.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.