avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AlexanderNilsen
CONTRIBUTOR *

RESTSKATT, AGA etc

av AlexanderNilsen

Hei!

Har et par spørsmål.

1. Jeg og konen min står begge som eiere, 50/50 deler vi overskuddet. Nå når vi fikk restskatten så får vi jo hver sin restskatt. Og det betales jo inn fra skattetrekkskonto. Så nå vil jeg avstemme disse to restskattene i regnskapet. Hvordan gjør jeg det?

2. Når jeg fører lønn for ansatt får jeg  opp kid nummer for skatt og AGA. Kan jeg bare betale inn der fra drifstkonto med en gang etter jeg har kjørt lønn eller må jeg gjøre det hver 2. måned?

1 SVAR 1

av Jørn Karlsen

Hei

Restskatt på dere privat skal ikke føres i regnskapet. Det er deres private skatt.

Skattetrekkkonto er trukket skatt ved lønnsutbetalinger. når dere kjører lønn til ansatte.

Da trekkes det skatt av lønn og disse pengene skal overføres fra driftskonto til Skattetrekkkonto, for så å betales til skatteoppkreveren annen hver måned.

Restskatt som dere får hver for dere, er oppgjør av deres private skatt.

Vet ikke hvilken selskapsform dere har?

Men har dere AS, så får dere skatteavregning på selskapet og dette skal føres i firmaregnskapet.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2510 Betalbar skatt, fastsatt

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen