avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Ole Faye
CONTRIBUTOR *

Rapportere innberetninger på A-melding for desember 2016.

av Ole Faye

Hei Jørn, 

Jeg skal rapportere en del ting som gjelder hele 2016, på A-melding for desember 2016:

1)

Sjablong inntektspåslag for fri telefon. Dette er kostnader tatt i selskapet, og det skal rapporteres en skattbar fordel. Dette er penger som ikke er utbetalt til den ansatte så det gir ikke en banktranskasjon i forhold til den ansatte.

For å opprette riktig lønnslipp trenger jeg vel da en motkonto i regnskapet slik at det balanserer. Hvilken motkonto kan jeg bruke? Hvordan føres det når jeg oppretter lønnslippen?

2) 

Rapportere reise kost- og overnattings godtgjørelse. Dette er allerede betalt som utleggsrefusjon til ansatte, men ikke rapportert. Tilsvarende her - hvilken motkonto kan jeg bruke? Hvordan føres det når jeg oppretter lønnslippen?

Dessuten: kan jeg opprette lønnslipp i dag, datert i desember 2016? Det er ingen utbetalinger knyttet til disse lønnslippene, de opprettes kun for korrekt rapportering på A-melding for desember 2016.

Mvh Ole

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Ole

Forsikringer skal ikke generere noe beløp til utbetaling.

For å overstyre skatte trekket, slik at dette blir null. Legger du inn lønnsarten Korreksjon/ekstraskatte trekk med beløpet i minus, slik at det blir null kr. i utbetaligg.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Ole Faye
CONTRIBUTOR *

av Ole Faye

Hei Jørn og takk for tips. Jeg har nå laget en lønnslipp med de ulike innberetningene; det ser heldigvis ut til at det er lønnsarter i eAccounting som dekker behovet.

Men et spørsmål: det "bygger seg opp" beløp i lønnslippen, som summeres og blir "til utbetaling". Men intet skal betales, kun rapporteres ift. arbeidsgiveravgift etc. Hvordan får jeg nullet ut beløpet slik at det går i null?

Du nevner også at skattetrekket skal overstyres - hvordan gjør jeg det? 

Mvh Ole

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Ole

Det finnes en lønnsart for Elektronsikkommunikasjon.

Fri telefon som er betalt av arbeidsgiver skal innrapporteres med kr. 366,- pr måned. Totalt kr. 4392,- pr år.

Dette skal innrapporteres hver måned. Men siden du ikke har gjort det tidligere i år må det gjøres i desember.

Husk å overstyre skattetrekket, slik at det er null, siden du ikke har noen lønn å trekke skatt av.

Dette bokføres automatisk. og danner grunnlag for arbeidsgiveravgift.

Ja det skal kunne gå å lage en lønnsslipp pr. 31.12.16.

Har du spørsmål om systemet, må jeg be deg kontakte support.

Dette er et faglig forum, for spørsmål innen lover og regner innenfor lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen