avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anonymous
Ikke relevant

Registrere kostnad med private midler

av Anonymous

Hei,
I forbindelse med etablering av min ENK foretak har jeg hatt noen kostnaden både før og etter etabering. Det har tatt litt tid å komme i gang med og har enn så lenge brukt fått hjelp av en venn som har ført deler av regnskapet for meg. Det har nå gått 2 år siden etableringen og jeg har lært veldig mye.

Det jeg har glemt er å faktisk bokføre de kostnadene jeg hadde både før og etter etableringen, slik at jeg nå har masse kvitteringen som jeg ønsker å kostnadsføre. Vel å merke at disse kvitteringene er betalt med private midler. Så jeg ønsker vite følgende:

1.  Hvordan blir det å bokføre kostnader som er gjort med private midler i regnskapsår som har vært?
  2. Hvordan kostnadsføre bilag som er gjort med private midler?
  3. Når manuelt bilag er opprettet og bedriften skylder meg som privatperson, er det bare å gå inn på nettbanken og overføre beløpet til mitt private konto, eller?
18 SVAR 18
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Ibrahim

I utgangspunktet skal kostandene bokføres i den perioden de hører hjemme (måneden/året). Men det er ikke noe problem å føre de senere.

Når du har betalt disse med private midler, så fører du beløpene som gjeld tl deg selv.

Kredit 2060 Privatuttak

Debet på kostnadskonto der du ønsker å bokføre de ulike kostandene.

Når du så ønsker å få disse beløpene ti egen privat konto, så fåretar du en betaling i nettbanken til deg selv. Og føringen blir slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

manuelt bilag eller opprette som leverandørfaktura?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Ibrahim

Du oppretter dette som manuelt bilag. siden du har betalt dette av private midler.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

DansINN
CONTRIBUTOR **

av DansINN

Hei, jeg lurte på ift private utlegg (reise) som skal betales tilbake gjennom firmaet, 

Er det da først et manuelt bilag som registreres som du nevnte her: 

Kredit 2060 Privatuttak

Debet på kostnadskonto der du ønsker å bokføre de ulike kostandene.

Og så må jeg føre inn en gang til eller føres dette sammen med det andre over? Om det føres en gang til, hvor i programmet fører jeg inn dette? Er det også et manuelt bilag?

Når du så ønsker å få disse beløpene ti egen privat konto, så fåretar du en betaling i nettbanken til deg selv. Og føringen blir slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak

av Jørn Karlsen

hei

Først fører du kvitteringene slik:

kredit 2060 Privatuttak

Debet riktig kostnadskonto

Når du så utbetaler beløpet til deg selv, så blir det slik du skriver:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

DansINN
CONTRIBUTOR **

av DansINN

I forhold til programmet, fører jeg kvitteringene på "regnskap" - "manuelt bilag"

og overføring av penger fra firma til privat på "kasse og bank" eller "kjøp"? 
Og når jeg fører det to ganger, når jeg skal føre sistnevnte, legger jeg da ikke til kvitteringene igjen?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Har du gjort innkjøp med private midler, så føres det som et manuelt bilag, og her skal du legge ved kvitteringen

Når pengene utbetales til deg, så er det en ren banktransaksjon som gjøres i Kasse/bank. Her trenger du ingen bilag. Da original bilaget ligger på føringen som er gjort mot kostnadskontoen og konto 2060 Privat uttak.

Da er det sporing på det som er utbetalt til deg privat.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

DansINN
CONTRIBUTOR **

av DansINN

Hei, 
Jeg har nå ført privat utlegg under regnskap - bilag - manuelt bilag, og koblet opp relevante kvitteringer. 
Det kom da opp et varsel om at det er anbefalt å føre det i kasse bank, men jeg registrerte det der

Kredit 2060 Privatuttak

Debet 1920 Bankinnskudd

Så gikk jeg til kasse og bank for å føre tilbakebetaling til privat konto, 
og da står det et spørsmålstegn og "ingen tilhørende bilag funnet". 
Jeg registrerte det da som dette i kasse og bank (og la inn kvitteringene for sikkerhets skyld)

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak

Har jeg gjort noe feil siden disse varslene kom opp? 

av Jørn Karlsen

Hei

Når du har gjort innkjøp med private midler til ditt firma blir føringen av kvitteringen slik, og føres under regnskap - bilag - manuelt bilag:

Kredit 2060 Privatuttak

Debet kostnadskonto

Så kan du gå til nettbanken og utbetale disse pengene fra firmakonto til deg selv.

Da bli føringen slik under kasse bank:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak

Det vil dukke opp en varsler i eAccounting hvor vi råder deg til å føre bilag andre steder. Men hvis du vet du gjør riktig, så er ikke det noe roblem.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

DansINN
CONTRIBUTOR **

av DansINN

Når jeg skal føre in debet på riktig kostnadskonto, er kostnadskonto eks 7140 Reiseutgifter? Jeg skrev det på 1920 bankinnskudd

av Jørn Karlsen

hei

Har du betalt kostnaden med driftskonto så blir føringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet kostnadskonto eks. 7140 Ikke oppgavepliktige reisekostnader.

Har du betalt det fra privat konto blir føringen slik:

Kredit 2060 privatuttak

Debet kostnadskonto eks. 7140 Ikke oppgavepliktige reisekostnader.

Så kan du betale tilbake til deg selv fra driftskonto, og da blir føringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

DansINN
CONTRIBUTOR **

av DansINN

Hei igjen, 
Jeg lurer på om det er pålagt å føre det sånn, først som privat utlegg med kvitteringer og deretter en en ny føring med tilbakebetaling. 
Eller kan jeg kun føre en gang med betaling fra organisasjonen til den private kontoen og legge ved kvittering der?

Det blir mye ekstra jobb med disse dobbeltføringene. 

Takk for all hjelp og svar 🙂 

DansINN
CONTRIBUTOR **

av DansINN

Tusen takk Jørn 🙂 

Kan du også svare på spørsmålet mitt om manuell føring av lønn, som jeg har kommentert her:https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Bokforingsforslag-for-lonn/ta-p/28634 

Vennlig hilsen Maria

av Jørn Karlsen

Hei

bare hyggelig.

Lagt inn var på artikkelen du har kommentert.

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Bokforingsforslag-for-lonn/tac-p/27998...

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Ankanka
CONTRIBUTOR ***

av Ankanka
Hej,

Hvis faktura var betalt med privat kort, og den andre med kontant. Så man må føre det slik som er skrevet oppe?
Nå er MVA 4.termin og de fakturaene var betalt i august så må jeg bokføre dem i denne termin eller i neste?
Faktura var betalt i august, men utbetaling blir i september hvis jeg gjør det i dag, ikke sant ?

av Jørn Karlsen

Hei

Siden dette er betalt privat, kan du føre det med dagens dato, hadde det vært betalt ut av bedriftskonto bør det føres med den dagen, det er gått ut av firmakontoen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Ankanka
CONTRIBUTOR ***

av Ankanka

Hvis jeg bokfører det som gjeld til meg selv, så kan jeg gjøre det med dato for eksempel 31.08?

Og nå i september (i dag ) foretar jeg betaling til egen konto (k1920, d2060), da må jeg bokføre det i neste mva periode, ikke sant ? Må jeg foreta penger til egen konto eller kan det bare være som kostnad ?

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan føre utlegget med mva fradrag i august, så vil du få mva fradraget i termin 4 (juli/august).

Betalingen skal det ikke føres noe mva, siden dette er en ren penge transaksjon mellom deg og selskapet (ren balanseføring, dvs. konto mellom 1000 og 2999)

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen