Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Registrering av eiendeler

av Anonymous

Hei!

Når vi registrerer eiendeler skal anskaffelsesverdi være inkl. mva?

Mvh Lotte

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Lotte

Du tenker da på å registrere eiendeler under - Regnskap - Eiendeler?

Nei her skal du registrere beløpet eks. MVA (samme beløpet som står bokført på konto for eiendeler)

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Nenad Tanaskovic
CONTRIBUTOR *

av Nenad Tanaskovic

Hei Jørn,

Gjelder dette også for oss som foreløpig ikke er MVA pliktige ( omsetter mindre enn 50 000 NOK per år ) ? 

Mvh

Nenad 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Nenad

Når du registrerer en eiendel i eiendelsregisteret, så skal beløpet som er bokført på konto for eiendel i kontoklasse 1. være beløpet du skal legge inn på eiendeler.

Har du mva fradrag, så skal beløpet eks. mva registreres, har du ikke mva fradrag, så skal beløpet inkl. mva registreres,

Men om man har mva fradrag og kjøper en personbil, så har man ikke fradrag for mva (eks. bil med hvite skilter) så skal beløpet inkl. mva registreres.

Nenad Tanaskovic
CONTRIBUTOR *

av Nenad Tanaskovic

Takk Jørn. Mitt firma er mva pliktig, men så langt har jeg ikke omsatt for over 50 000 kr/år, så enn så lenge så verken krever jeg eller trekker fra mva, men jeg antar dette vil endre seg iløpet av avskrivingsperioden. Skal jeg likevel føre verdi inkl mva, selv om dette vil endre seg ila avskrivningsperioden? Tusen takk på forhånd. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Nenad

Du fører selve bilaget uten fradrag for mva (siden du ikke er mva pliktig pr. i dag) Så kan du korrigere mva på et senere tidspunkt.

Men i Eiendelsregisteret ville jeg lagt inn eiendel eks. mva. siden dette gjør det lettere for deg når du blir mva pliktig.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen