avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

IG Smykkdesign
CONTRIBUTOR *

Registrering av salg på flere konto 3000 og 3100

av IG Smykkdesign

Hei,

Jeg er enkeltmannsforetak og ikke mva-pliktig. Jeg har registrert artikler for salg i webshop i Visma inkl. mva. På resultatet kommer da salget inn på kontor 3000. Andre salg er gjort via VIPPS / Izettle, og kan jeg da føre disse salgene på konto 3100. Har det noe å si at jeg har blandet salg registrert, altså noe inkl. og noe ekskl. mva? Hilsen Irene

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Irene

Det er viktig at du bokfører salg mva pliktig på med mva eks. 3000, og salg som er avgiftsfritt på konto uten mva eks. 3100.

Hvis ikke blir mva-meldingen din feil og det er umulig å avstemme og kontrollere omsetning mot mva-meldingen.

Så har du feil beløp på de ulike kontoene, bør du bokføre dette som en korrigering, slik at du viser riktig salg med og uten mva.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

IG Smykkdesign
CONTRIBUTOR *

av IG Smykkdesign

Hei,

Hva da med alle alle råvarene jeg har kjøpt inn, de er jo inkl.mva. Jeg har registrert kjøp av råvare på 1400 og 4400 Fritt kjøp. Må jeg gjøre noen endringer ihht. mva her eller kan jeg la det stå? 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Har du ført all varekjøp på konto 1400 og 4400.

Du bør føre alt varekjøp på konto 4400, så justere beholdningen mot konto 1400 pr. 31.12.

Det tyder på at du ikke er mva pliktig, og da er hele fakturabeløpet inkl. mva din varekostnad.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen