avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Olga Korkasheva
CONTRIBUTOR **

Registrering av transaksjoner fra Klarna i Visma

av Olga Korkasheva

Hei

Klarna registrerer salg fra min nettbutikk og tar en viss prosent for transaksjoner. Resterende beløp overføres til min nettbank. 

Eksempel: 

Kunde A kjøpte et produkt til kr. 449 og Klarna tar betalt kr. 17.92

Kunde B kjøpte et produkt til kr. 499 og Klarna tok betalt kr. 19.91.  

Deretter får min bank en netto-overføring fra Klarna på et beløp etter faktureringsavgift på kr.  910,08. Dette beløpet igjen vises under Kassa og bank i Visma. 

Spørsmål: 

1. Hvordan registrer jeg avgifter fra Klarna i Visma når disse blir trukket fra et salg og kun vises hos Klarna, mens jeg får et  beløp overført etter Klarna trekker en viss prosent av salget? 
  2. Hvordan skal jeg registrere salg (splitte opp på to kunder) i Visma når det vises en samlet inntekt/ overføring fra Klarna i "Kassa og Bank"? I dette tilfellet skal det opprettes to kunder og to produkter, men samlet summes vises som kr. 910.08 i "Kassa og Bank". 

Vh. 
Olga 

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎16-10-2017 16:33 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei Olga

Når du bokfører innbetalingen så blir det slik

Eks. 

Debet 1920 Bankinnskudd Kr. 490,-

Kredit 1500 Kundereskontro Kr. 500,-

Debet 7770 Bank og kortgebyr Kr. 10,-

Hvordan det bokfører for å så dette inn på kundereskontro kan gjøres på flere måter. Har du nettbutikk via eAccounintg eller ikke. Dette er et teknsik spøsmål, så anbefaler deg å kontakte support for det spørsmålet.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

StianLE
CONTRIBUTOR *

av StianLE

Hei,

Jeg har også en nettbutikk med akkurat samme utfordring og har noen oppfølgingsspørsmål til denne:

- Blir det riktig å registrere på kundereskonto når betalingen allerede er kommet inn og det ikke skal opprettes faktura eller skyldes noen penger fra kunde? I denne tråden (https://community.visma.com/t5/Diskusjon-i-Visma-eAccounting/Kontantsalg-fra-nettbutikk/m-p/18101) står det at du bare skal sette opp som "øvrige innskudd" og ikke rekontroføre mot konto 1500. Hvilke kontoer skal man i så fall føre dette på?

- Skal ikke dette også regnskapføres mot konto 3000 for salgsinntekter og noe må vel trekkes fra varelager oppi dette her da det reduseres når en vare sendes ut?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Når du har nettbutikk, og får betalt når kunden bestiller varer på nettet. Og du ikke sender faktura til kunden. Så blir føringen av salget gjort etterutskrift av nettbutikken. 

På lik linje med om du har kasse oppgjør.

Debet 1500 Klarna

Kredit 3000 Salg høy MVA

Når du så mottar betalingen blir føringen slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1500 Klarna

Debet 7770  Bank og kortgebyr

Det er ikke pr i dag et system for varebeholdnings regulering i eAccounting. Men det kommer denne uken. Men fungerer bare dersom du sender fakturaer fra systemet.

Varebeholdning justeres ved at du tar vare-telling.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen