avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Regler som eneste ansatte i eget AS

Når man fører regnskap selv så blir det en del regler det er vanskelig å finne ut av.
Kanskje dere kan svare på dette

Jeg er eier og eneste ansatte i et AS som selger konsulenttjenester og har noe spørsmål:

• Jeg har lest at man kan gi skattefrie gaver til ansatte for opptil 2000 kr per år (ikke penger). Vi dette si at jeg kan gi et gavekort til 2000 kr til meg selv i "julegave"?
  • Kan jeg kjøpe gave til nøkkelpersoner hos mine kunder og andre samarbeidspartnere. F. eks en flaske vin til 250 kroner til hver?  (samlet ca 5-6 gaver)
  • Jeg har en datter i tenårene. Kan jeg ansette henne på timebasis til hjelp med korrekturlesning av diverse dokumenter? Er det noen spesielle forhold å tenke på rundt dette?
4 SVAR 4
Highlighted

Sv: Regler som eneste ansatte i eget AS

Hei

• Jeg har lest at man kan gi skattefrie gaver til ansatte for opptil 2000 kr per år (ikke penger). Vi dette si at jeg kan gi et gavekort til 2000 kr til meg selv i "julegave"?

Svar: Dessverre kan du ikke gi gave på kr. 2000 til deg selv siden du er eneste ansatte.

• Kan jeg kjøpe gave til nøkkelpersoner hos mine kunder og andre samarbeidspartnere. F. eks en flaske vin til 250 kroner til hver?  (samlet ca 5-6 gaver)

Svar: Gaver til forretningsforbindelser er i utgangspunktet ikke fradragsberettiget. Dette gjelder både skatt og merverdiavgift. På lik linje med ansatte kan du også gi små bagatell messige gaver eller reklameartikler til dine kundeforbindelser – som blomster, konfekt eller rimelig vin. Med fradrag for mva og skatt.

• Jeg har en datter i tenårene. Kan jeg ansette henne på timebasis til hjelp med korrekturlesning av diverse dokumenter? Er det noen spesielle forhold å tenke på rundt dette?

Svar: Du kan gjerne ansatte din datter med timelønn eller fast lønn. Da må du innrapportere arbeidsforhold, trekke skatt og betale arbeidsgiveravgift. Og dette må meldes inn i A-melding hver måned.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Kan du legge ved en link til hvor dette står at som eneste ansatt i eget AS så kan man ikke gi gave med skattefradrag. Hvis det er to ansatte da, kan eneaksjonæren motta gave som for tiden er Kr 2000?

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Fikk ikke noe skikkelig svar på hvorfor som eneste ansatt i as ikke kan få gave

Highlighted

Hei

Lovene er ikke skrevet så klare, men for at det skal kunne gis gaver, julebord eller reiser (sosial tur), så skal ordningen være en generell ordning, det vil si at det skal gjelde alle de ansatte i bedriften.

Når myndigheten mener alle ansatte (så inngår ikke ektefelle eller barn i andre ansatte) Slik at det da må være ansatte utenfor nærmeste familie for å kunne gi gaver, holde julebord osv,

Grensen for skattefri gave er kr. 2 000,- fra 01.01.2019.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen