avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Regnemåte

Hei.

Jeg hadde et spørsmål ang når det gjelder utregning og fakturering til kunde. Det jeg lurer på er når jeg skal gi pris til en kunde for et oppdrag f.eks, hvilken fremgangsmåte/regnemåte brukes det?

Eks:
Hvis jeg vil sitte igjen med 30.000,- på et oppdrag. Mva blir jo lagt til automatisk på visma eaccounting.
Men hvis jeg skal sitte igjen med 30.000,- utbetalt som lønn, hvor mye skal legges til på mva og skatt (regner med 25% i mva og 42% i skatt), og la oss si at 5000,- går i materiell. Hvordan er regnemåten (fremgangsmåten) på dette og hvilken totalsum ender jeg på når jeg skal fakturere kunden?

Tusen takk for svar. 

4 SVAR 4
Highlighted

Sv: Regnemåte

Hei

Det er ikke lett å gi deg en enkelt oppskrift på dette

Så kommer det an på selskapstype du har i forhold til Arbeidsgiver avgift og feriepenger.

Utbetaler du lønn, avsetter feriepenger og betaler Arbeidsgiveravgift. så Kan du legge til ca 26% på totale lønnskostande,

Er det et ENK, så er det ingen tillegg på sum lønn. 

Når det gjelder fortjenestene på varer du kjøper og selger, så legger du til en prosent fortjeneste. Her kan det være lurt å se på priser hos konkurrenter.

Salgspris beregnet alltid uten MVA, for å komme frem til fortjeneste. MVA blir lagt til når du fakturerer. Men dette skal betales til Skatteoppkreveren ved en MVA oppgave.

Begynn med å beregne hvilken fortjeneste du kan ta på varer du selger.

Og hvilken lønn du beregner og øker utsalgsprisen. 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Highlighted
VISMA

Hei, 

Det er mange faktorer som spiller inn her som Jørn sier, så det er ikke så lett å gi deg et konkret svar på hva du burde fakturere for å sitte igjen med det overskuddet du ønsker.

Her kan du se et forenklet eksempel ut i fra det du spør om:

Salgspris ink. mva 70 906,-  
mva - 14 181,- = Salgspris eks. mva * 25%
Salgspris eks. mva 56 725,-  
Materiell - 5000,-  
Skatt 42% - 21 724,- = (Salgspris eks. mva - materiell) * 42%

Ønsket overskudd 30 000,- = Salgspris ink.mva  - mva - materiell - skatt

Med vennlig hilsen
Frederik Sætrang

Highlighted
CONTRIBUTOR *

(updated by anonym0906 ‎07-04-2020 15:18 )

Skjønner hva dere sier, angående hvilken type selskapsform det er så er det et enkeltmannsforetak og det er ingen ansatte. 

Det jeg fortsatt lurer på er hvordan du kom frem til disse tallene, eller måten du regnet deg frem på trinnvis..?Altså mer konkret, hvordan kommer du frem til 70.906,- ut ifra at du regner med å "sitte igjen" med 30.000,-?

Highlighted
VISMA

Hei igjen,

Mulig det finnes en smartere måte å gjøre det på, men jeg satt bare opp regnestykket over og så prøvede meg litt frem og tilbale med salgspris 😉

Med vennlig hilsen

Frederik Sætrang