Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Regnskapsmessig og skattemessig avskrivning

av Anonymous

Hei!

Jeg har en varebil som jeg iflg skatteregler skriver av 20% hvert år. I eaccounting kan jeg legge denne inn som en eiendel, og da blir den automatisk lineæret avskrevet (regnskapsmessig).

Har skjønt at det er vanlig å lineært avskrive i et regnskap. Man da blir jo den skattemessige og den regnskapsmessige avskivningen forskjellig? Skal jeg føre begge disse avskivningene på et vis?

Hvis jeg da gjør begge deler (lineært automatisk) og manuelt (skattemessig), vil ikke verdien reduseres dobbelt så fort på varebilen?

Jeg bruker forøvrig eaccounting.

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Frode

I regnskapet skal du forholde deg til regnskapsmessig avskrivning, så er det egne poster for Regnskapsmessig og skatte messige avskrivninger i likningsskjemaene.

Med vennlig hilsen

Visma mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja, men vil ikke begge disse avskrivningene gå mot samme konto (1233)? Blir ikke avskrivningen dobbel da? Jeg harr i tidligere regnskapsprogram kun utføret manuell skattemessig avskivning, for det er jo det som blir rett ved innrapportering til skatteetaten. Eller er det forskjellige poster for dette i likningsskjemaene? Hva er egentlig vitsen med lineær avskrivning, hvis verdier og skatt kun blir beregnet utifra skattemessig avskrivning?

Frode

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

I eAccounting er det automatikk for avskrivninger linjært.

Under regnskap legger du inn eiendeler, og antall år det skal avskrives. og her kan du velge handling å få avskrivningene bokført automatisk.

Forskjell på regnskapsmessig og skattemessig verdi fremkommer i likningsskjemaene.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen