avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AnnyS
CONTRIBUTOR *

Regressfaktura

av AnnyS (Oppdatert ‎01-06-2021 13:30 av AnnyS )

Hei

Solgte en faktura til Aprila, fikk betalt alt ble bokført og ok.

Så betalt plutselig kunden fakturen direkte til oss.  Aprila opprettet da regressfaktura.

Denne skulle etter malen bokføres på følgende vis. At jeg krediterte fakturaen til kunden og førte regressen mot kredittnotaen. Men det som skjedde da jeg opprettet kredittnota var at det virker som om den kjedet seg med den opprinnelige fakturaen? Kredittnotaen kommer vertfall ikke opp der den bruker å legge seg.

Hva gjør jeg når?

10 SVAR 10

av Jørn Karlsen

Hei

Hva er ditt spørsmål ?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

AnnyS
CONTRIBUTOR *

av AnnyS

Solgte en faktura til Aprila, fikk betalt alt ble bokført og ok.

Så betalt plutselig kunden fakturen direkte til oss. Aprila opprettet da regressfaktura.

Denne skulle etter malen bokføres på følgende vis. At jeg krediterte fakturaen til kunden og førte regressen mot kredittnotaen. Men det som skjedde da jeg opprettet kredittnota var at det virker som om den kjedet seg med den opprinnelige fakturaen? Kredittnotaen kommer vertfall ikke opp der den bruker å legge seg.

Hva gjør jeg når?

av Jørn Karlsen

Hei

Når du solgte fakturaen til Aprila, så fikk du en innbetaling. Ble denne ført mot fakturaen du solgte ?

Så fikk du penger fra kunden. Hvordan ble det innbetalingen ført.

Dette beløpet skal du tilbakebetale til Aprila bank.

Så det var ingen grunn til ar du skulle kreditere fakturaen.

Du har en faktura, og 2 innbetalinger.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

AnnyS
CONTRIBUTOR *

av AnnyS

Ja det  ble ført mot den solgte fakturaen. Innbetaling fra kunde førte jeg på kundereskonto.

Men på lenken på regressfakturan sto det følgende :  I det man selger en faktura til Aprila, oppretter regnskapssystemet et oppgjørsbilag med den datoen de tenker at pengene vil være på konto. Hvis en solgt faktura krediteres, vil det i regnskapet bli seende ut som om din bedrift forventer et krav fra Aprila om tilbakebetaling. Ved kreditering av faktura etter at man har mottatt betaling fra Aprila, matcher man kreditnotaen mot regressfakturaen du mottar av Aprila. Differansen her må føres på konto 7770 (finansielle kostnader) .

Men nå er det litt for sent å si at det ikke var en grunn til å kredittere nå er dette gjort. Å det får jeg ikke forandret.

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg har sjekket opp.\ med utvikling

Siden du krediterte fakturaen, så får Aprila beskjed om at fakturaen er krediter, og vil ha tilbake betalingen de har sendt deg.

Så du må kontakte Aprila Bank for gi beskjed om at det var feil. og fakturaen blir fakturert igjen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Vet ikke hvor denne taksten kommer fra, men den er ikke riktig.

Du skal ikke kreditere fakturaen. Salget er riktig.

betaling fra Aprila og kunden blir en dobbelt betaling. Og i dette tilfelle skal den ene betalingen tilbake til Aprila.

Jeg sjekker opp dette med vår utviklings avdeling.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

AnnyS
CONTRIBUTOR *

av AnnyS

Hvorfor kan jeg ikke bare betale ut regressfakturaen som en vanlig levrandørfaktura? Å fakturere kunden på nytt og fortelle situasjon og merke den nye faktruaen som betalt med betalingen jeg allerede har fått fra ham.

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan det, men mye mer jobb en hva du trenger å gjøre.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

AnnyS
CONTRIBUTOR *

av AnnyS

Ja altså det skjønner jeg også nå. Men ikke noe grunn til at du skal behandle meg som en idiot bare for at jeg ikke forsto det til å begynne med. Du kunne heller bare ha hjulpet meg med det jeg lurte på, feks foreslått den løsningen jeg foreslo nå. Når man faktisk ikke er regnskapsfører så vil man bare ha en bekreftelse på at det man gjør er ok og lovlig, fra en som kan det. Ikke et du skulle aldri ha gjort det fra starten av, det va så domt av deg å gjøre svar.

av Jørn Karlsen

Hei

Ikke vært meningen å behandle deg på en dårlig måte.

Du er nå i et faglig forum, for spørsmål innen lover og regler i regnskap og lønn.

Jeg sjekket dette opp med support, som svarer på tekniske løsninger i systemet og integrasjonen. Slik at du skulle få svar så raskt som mulig.

Integrasjoner, slik som Aprila Bank, er ikke alltid like lett å forstå. Går greit så lenge alt går på skinner.

Men så kan man komme i slike situasjoner. Og da er det helt naturlig å spørre hvordan man løser det.

Beklager hvis du oppfattet meg på en ufin måte.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen