Mine områder
Hjelp
Tim Smistad
CONTRIBUTOR *

Reise rapportering a-melding i Altinn for 2016

av Tim Smistad

Hei , jeg har brukt e-Accounting lønnsystem i hele 2016. Har ikke rapportert inn noe reising i a-melding siden jeg håpet at systemet etterhvert ville få nok lønnsarter.

Det har det dessverre ikke fått og jeg har nå behov for å rapportere inn korrekt dager og beløp på nattillegg og privat overnatting i tillegg til de lønnsarter som finnes. (hotell og uten overnatting) for hele 2016.

Fristen for a-melding for desember er jo allerede på torsdag 5. januar og jeg er usikker på hvordan dette kan løses. Har fått beskjed om at dersom jeg lager en manuell a-melding for desember så kan jeg ikke fortsette å bruke lønnssystemet som jeg forøvrig er meget godt fornøyd med.  

Setter pris på tips om hvordan dette kan løses. 

6 SVAR 6
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Tim

Lønnsslipp i eAccounting som jeg går ut fra at du bruker, vil trolig ikke komme med de funksjonene du etterspør.

Da er tanken at dere skal bruke et fullverdi lønnssystem som heter Payroll, som er veldig likt eAccounitng.

Men det er riktig at du kan sende inn en manuell A-melding på disse tingene.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Tim

Anbefaler ikke å sende inn manuell A-melding i Altinn i tillegg til A-melding fra eAccounitng. Da oppstår det et problem med dobbelt innmelding av ansatte.

I eAccounitng har du lønnsart for Diett 6-12 timer og over tolv timer, som du kan bruke.

Så anbefaler at du bruker disse.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut As

Jørn Karlsen

Truls Nylén1
CONTRIBUTOR **

av Truls Nylén1

Hei.

Følger opp dette med et lignende spørsmål: Skal inberette trekkpliktig reisekostnader (til og fra jobb). Kan ikke se at det er lønnsart for det i eAcccounting.

Dersom jeg ikke bør sende manuell a-melding i tillegg til de som sendes i Visma eAccounting, hvordan kan det da løses?

Haster! siden siste frist jo er i morgen:)

mvh Truls Nylén

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Truls.

Det er riktig at Lønnslipp i eAccounintg ikke har denne funksjonen.

Hvis du har flere typer lønnsytelser enn hva som finnes i eAccounitng lønnslipp, så er tanken at dere må benytte et fullverdi lønnssystem som heter Payroll.

Send inn A-melding innen fristen, så kan dere fint korrigere i ettertid uten å få bøter.

Du kan evt. sende inn en manuell -melding på slike ting.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Truls Nylén1
CONTRIBUTOR **

av Truls Nylén1

Tusen takk for meget raskt og presist svar!!!!!

Vi bruker "Lønnsslipp i eAccounting". Jeg kan altså sende inn en manuell a-melding (utenfor "Lønnslipp")?

Jeg leste følgende på Altinn: "Skjemaet er for deg som ikke har et lønnssystem og skal sende a-melding for 1 - 8 ansatte. Har du lønnssystem, skal du ikke bruke dette skjemaet, heller ikke til å endre opplysninger eller rette feil"

Men dersom jeg kan bruke manuell a-melding (A01) for å sikre meg om at det rapporteres korrekt i 2017 hadde det vært veldig bra. Gjelder altså trekkpliktig naturalytelse.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎05-01-2018 08:41 ( )

Hei Truls

Bare hyggelig, det skal gå fint.

Men viktig at du rapporterer demn manuelle A-meldigen uten arbeidsforhold.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen