avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anonymous
Ikke relevant

Reisegodtgjørelse, skatt og skattefritt

av Anonymous

Hei

Jeg driver et enkeltpersonforetak og fakturerte for et oppdrag der deler av summen var reise- og kostgodtgjørelse. Da fakturerte jeg etter statens satser og det betyr jo at deler av dette er skattefritt, mens noe skal beskattes. Jeg skrev inn hver post for seg i fakturaen (reise, kost, timer, utlegg), men Visma har bokført dette i regnskapet som kun to poster: timer ble bokført under konto 3120, og resterende ble bokført under konto 3100. Blir dette riktig? Hvordan får jeg sørget for at jeg skatter riktig i forhold til disse kostgodtgjørelsene når alt er blitt blandet sammen? 

Jeg har forøvrig allerede fått betalt, og jeg la inn dette som kundefordring (kredit) og bankinnskudd (debet). Mulig det er feil også?

Hilsen Hanne

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Hanne

Du har gjort riktig med å fakturere kunden din, slik at inntekten blir riktig..

I ENK kan du dessverre ikke benytte deg av diettordningen, men må ha kvittering for alle utgifter. Se mer informasjon nedenfor.

Diett og reise

I motsetning til arbeidstakere, kan du ikke benytte deg av statens satser for diett og losji når du reiser, men må dokumentere faktiske kostnader for å få fradrag. Du må dokumentere hvem kostnadene omfatter og hva formålet med reisen har vært (evt. hvilke aktiviteter du har vært med på).

Bilgodtgjørelse

Du kan få skattefradrag for yrkeskjøring med privatbil. Fradraget er på 3.50 kroner per kilometer. Du må dokumentere kjøringen i en kjørebok som viser dato, hvor du kjørte fra og til, hvorfor du kjørte og hvor mange kilometer du kjørte.

Du kan ikke få kilometergodtgjørelse for mer enn 6000 kilometer for biler som ikke er yrkesbiler. 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, og takk for svar!

Ok, siden jeg ikke har kvittering på kost så blir det ikke noe fradrag på det, med andre ord. 

Men bilgodtgjørelsen vil jeg kunne få delvis skattefradrag for.

Det jeg ikke helt forstår er om jeg  skal postere alt på bankinnskudd D og kundefordring K. Eller skal jeg dele det opp i ulike poster? F.eks. egen konto for bilgodtgjørelse (skattefritt) og egen konto for bilgodtgjørelse (skattepliktig)?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du kan fakturere alle utgifter du har til din kunde, slik du har gjort, og det blir inntekt i ditt selskap.

Fradrag for reiseutgifter i et ENK må dokumenteres med Kvittering/faktura.

Så hvis du har lagt ut privat kan du føre reiseutgiftene på følgende måte

Kredit 2060 Privat uttak

Debet 7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig

Og legge inn mva kode for den satsen det står på de ulike bilagene.

Kilometer fører du på følgende måte

Kredit 2060 Privat uttak

Debet 7100 Bilgodtgjørelse oppgavepl.

Satsen er 3,50 og du må skrive kjøre bok som skrevet tidligere,

Beløpene som blir bokført på konto 2060 kan du utbetale til deg selv privat.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen