Mine områder
Hjelp
Neimante Leonaviciene
CONTRIBUTOR ***

Reiseregning utbetalt fra bankkonto til ansatt sin konto, ikke via lønn

av Neimante Leonaviciene (Oppdatert ‎20-04-2023 12:05 av Kaj Sjursen Kleveland VISMA )

Hei.

Jeg vil gjerne få hjelp å bokføre reiseregning som er utbetalt fra bankkonto direkte til ansatt konto. Reiseregninger inneholder forskjellige vedlegg som tog billett, lunch kunder, julelunch kunder, overnatting på hotell, bilgodtkjørelse. Se vedlagt bilde.

På forhånd takk.

7 SVAR 7
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Å bokføre reiseregninger kan være komplisert hvis man ikke har informasjon. Noe av denne reiseregningen skal også innrapporteres på lønn og a-melding.

Derfor anbefaler jeg i utgangspunktet å utbetale hele reiseregningen via lønn.

Reiseutgifter Tog, taxi flu, buss hotel osv.:

Kvittering for reiseutgifter på tjeneste reise, bokføres på konto 7140 Reiseutgifter ikke oppgavepliktig. Så må du føre fradrag etter den mva satsen som står på kvitteringen. ( er det mat drikke, så er det ikke fradrag for mva.

Representasjon (lunsj/middag):

Føres på 2 kontoer, da det kommer an på om dere har fradrag for denne kostnaden eller ikke.

Disse satsene er fradragsberettiget. 

Enkel bevertning, pr. person 474 (men det kan ikke serveres sprit)
Gavegjenstander, pr. gjenstand 260
Oppmerksomheter, pr. tilfelle 260

I tillegg må det oppgis hvilket firma og navn på deltakere på lunsj/middag/gaveliste

7350 Representasjon, fradragsberettighet

7360 Representasjon, ikke fradragsberettighet

Kilometergjodtgjørelse:

Satsene for 2019 er følgende:Statens satser på bilgodtgjørelse er kr. 4,03

Skatte fri sats er kr. 3,50

Skattepliktig sats er kr. 0,53

Passasjertillegg kr. 1,00 pr passasjer (dette er skattefritt, men navn på passasjer må oppgis på reiseregningen)

Diett:

Diett er blir det en utregning mellom statens satser og skattefri sats, som kan være litt komplisert.

Så må måltids fradrag trekkes på både statens satser og skattesatsene.

Satser for diett:

Statens særavtaler er slik:

Kr  780,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer med overnatting

Kr  307,00 Diettgodtgjørelse for reiser fra og med 6 timer til og med 12 timer

Kr  570,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer

Kr  435,00 Nattillegg

Skattedirektoratet har gitt følgende grenser for trekkfri utbetaling:

Kr 578,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer med overnatting på hotell

Kr 161,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer med overnatting på pensjonat 

Kr   89,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer med overnatting på hybel/brakke, priv. 

Kr 200,00 Diettgodtgjørelse for reiser fra og med 6 timer til og med 12 timer 

Kr 400,00 Diettgodtgjørelse for reiser over 12 timer 

Kr 435,00 Nattillegg

Differansen mellom statens avtale sin satser og skattedirektoratets forskuddsatser er skattepliktig fordel for den ansatte.

Eksempel:

Døgndiett: Avtale kr 780 - trekkfritt kr 578 = trekkpliktig kr 202

Husk evt. måltidsfradrag.

Bruspenger:

Dette er opphørt og ikke mulig å gi den ansatte lengre.

i Visma har vi ulike kurs, for å holde seg oppdatert på lover og regler innen lønn og personal, og vil anbefale å delta på et eller 2 slike kurs i året for å holde seg oppdatert og få en nøye gjennomgang av dette. eks. Diett som er blitt endret og litt komplisert.

Link til våre kurs sider:

Mamut kurs:

eAccounting

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Neimante Leonaviciene
CONTRIBUTOR ***

av Neimante Leonaviciene

Takk, dette er meget bra svar.

I utgangspunktet utbetaler jeg reiseregninger via lønn, men denne gangen ble det utbetalt fra bank direkte til ansatt konto.

Skal jeg kreditere alt dette med kassekredittkonto 2380?

Skal jeg innrapportere på lønn og a-melding? Evt.hva og hvordan hvis det er allerede utbetalt...?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Siden dette er utbetalt via bank, kan du bare legge inn diett, kilometergodtgjørelse osv, som skal innrapporteres via lønn, og trekke beløpet som forskudd. Siden det allerede er utbetalt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Neimante Leonaviciene
CONTRIBUTOR ***

av Neimante Leonaviciene

Overnatting på hotellet i forbindelse julebord... er dette fradragsrett?

Reiseregningen er fra 2018. Også reiseregningen er utbetalt fra bankkonto den 08/01-19. Jeg er nødt å bokføre på denne datoen at banken skal stemme, men termin 6 og termin 1 er allerede innraportert for MVA. Hvordan jeg raporterer fradrag på MVA?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja overnatting på julebord er fra fradragsberettiget.

I utgangspunktet skulle denne kostnaden vært ført i 2018, siden overnattingen var i 2018.

Du kan føre bilaget med dato i januar, og siden du har sendt inn og lukket perioden, vil mva fradraget komme i termin 2 automatisk hvis du bruker eAccounting.

Merk deg at du får mva fradrag for overnattingen, men ikke for frokost.

Hvis du ikke er ferdig med årsavsluttningen for 2018, kan du føre avsetning for denne kostnaden i 2018.

Bilag i 2018

Debet 7140 Reiseutgifter ikke oppgavepliktig

Kredit 1480 Forskuddsbetaling til leverandører

Bilag i 2019

Kredit 7140 Reiseutgifter ikke oppgavepliktig

Debet 1480 Forskuddsbetaling til leverandører

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Neimante Leonaviciene
CONTRIBUTOR ***

av Neimante Leonaviciene

Jeg bruker Mamut Enterprise.  Faktisk 1. perioden er ikke lukket ennå. Vil MVA fradraget automatisk komme i termin 2 i Mamut?

Ja, jeg legger merke til at ikke får fradrag for frokost.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bruker du Mamut, så flyttes ikke fradraget automatisk til neste periode, så da må du sende inn ny korrigert MVA-melding.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen