for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei!
Har nettopp startet et AS, har ingen ansatte og tenker at det er enklere å ikke bruke noen lønnsmodul eller reiseregningsmodul.
Jeg planlegger min første reise i mitt nye firma, til London, for å møte en produsent.
Jeg har kjøpt flybillett med privat kredittkort, men har ennå ikke kjøpt hotellovernatting og annen transport.
For hotellovernatting og flytoget+taxi tenker jeg å bruke firmakortet.
Kan jeg få refundert alle reisekostnadene her på en enkel måte?
Hvordan kan jeg føre dette i eAccounting?
Løst! Gå til løsning.
Tusen takk!
Hei Fazia
1. Opprettet meg selv som leverandør (Faiza, eier, aksjonær)
2. Da generer systemet automatisk K2400 mot D7140 . Her får jeg altså ikke forandret til K2255. Blir dette feil eller er det bare mange ulike måter å bokføre dette på?
Svar: Enten bokfører du dette på K2400 og kan lett utbetale beløpet til deg selv. Eller så bokfører du på konto K2255. Så du må velge et av alternativene.
Jeg har lagt fakturadato i august (siden jeg fikk opplæring i august) og lagt forfallsdato i november (da jeg utbetaler pengene fra firma konto til meg selv privatkonto i oktober). Er dette fornuftig?
Svar: Dette er en helt korrekt måte å gjøre det på.
Videre trengte jeg å skrive "leverandør faktura nr". Her har jeg bare skrevet "reiseregning". Er dette korrekt?
Svar: Reiseregningen din er ditt bilag, i stede for leverandørfaktura.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Tusen takk!
Jeg har alt den informasjon og skal legge dette i beskrivelse i tillegg til reise regning. Samt dele flybillett kostnad og hotell kostnader på 2, og bare bokføre 1 person (som er meg).
Hei Faiza
Strålende, lykke til.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei igjen Jørn,
Jeg skal føre flybillett og hotellregning for meg selv snart over på firma.
Dersom jeg overfører disse pengene fra firma konto til mitt privat konto (for kun min reise) i oktober 2017, men ut fra kvitteringer, så reiste jeg i august 2017 (for opplæring som jeg ikke bokførte), regner jeg med at jeg bokfører på den dato pengene blir trukket fra firma konto og legger kvittering fra aug 2017?
eller bokfører jeg dato der jeg betalte fra min privatkonto?
Hei Fazia
Det kan du gjøre som du ønsker. men for å få ett så korrekt regnskap som mulig pr. måned bør du føre utgiften på konto 2060 Privatkonto mot kostandskonto i mnd. kostnaden har oppstpått.
Så når du utbetaler denne på et senere tidspunkt. Fører du beløpet ut av bank, mot konto 206 Privatkonto.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Takk for det 🙂
Har ny gjennomført reisen, samlet kvitteringene og summert opp dette i et regnark. Har nå lagd en pdf med oppsummering og scan av bilagene og nå tenkte jeg å føre det i systemet
Er litt usikker på fremgangsmåte; er det riktig nå å
0. Opprette meg selv som leverandør
1. opprette en leverandørfaktura på megselv som leverandør, laste opp pdf'filen her
2. føre som du har forklart her i posten K2255/D7140. Er ikke mva pliktig, så fører da 0% mva?
3. opprette en bankhendelse og registrere betaling
flere steg?
hilsen
Espen
Hei Espen
Du kan velge å gjøre dette på flere måter.
Å opprette deg som leverandør og føre det om en inngående faktura, er en god måte å gjøre det på. Har du da bankintegrasjon vil betalingen til din privatkonto gjennomføres automatisk.
Du kan også velge å føre bilaget slik K2255/D7140, da blir det stående som en gjeld til deg i balansen. som du kan utbetale når du ønsker.
Eller om du gjør en utbetaling, som du fører som øvrig uttak og føringen bilr da slik: K1920 / Debet 7140.
Viktig at du har all dokumentasjon.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.