avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Tuan Tran
CONTRIBUTOR ***

Representasjon

av Tuan Tran

Jeg er av og til ute og spiser med nye kunder for å skaffe oppdrag. Noen ganger blir jeg spandert og noen ganger betaler jeg.

Jeg har hittil ført all kostnaden på konto 7140 med utleggsregning uten mva. fradrag.

Er det fullt mulig å føre dette på representasjon, med påført navn på hvem som er bespist?

Er det mulighet for mva fradrag på representasjon selv om det gjelder mat?

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Dette er representasjon og skal ikke føres på konto 7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig.

Det er heller ikke mva fradrag for mat og drikke.

Det er som hovedregel ikke fradragsrett for representasjonsutgifter. Som representasjon regnes utadrettet aktivitet overfor kunder mv. Utgifter til representasjon kan for eksempel være gaver, reiser mv. og bespisning. Representasjon avgrenses mot reklame og sosiale tiltak for ansatte og eiere, styre, bedriftsforsamling mv. Utgifter til beskjeden representasjon i form av bespisning er imidlertid fradragsberettiget dersom samtlige av de følgende vilkår er oppfylt:

• den som krever fradrag er næringsdrivende
  • representasjonen foregår i arbeidstiden, ved varedemonstrasjon eller ved forhandling
  • representasjonen foregår enten på arbeidsstedet hvis det der er kantine mv. eller på et spisested i nærheten
  • det ikke serveres brennevin. Servering av øl og vin er imidlertid tillatt. Serveres brennevin er ingenting fradragsberettiget. Dette gjelder da også kostnadene til mat mv. Det samme gjelder den del av kostnadene som gjelder arbeidsgiveren selv, ansatte, styremedlemmer mv. som deltok i bespisningen
  • foregår bespisningen utenfor bedriften, må utgiftene ikke overstige kr 474 (2018-sats) per person som inviteres utenfra, og for ansatte som man etter en rimelig vurdering finner må delta. Overskrides beløpsgrensen, er ingenting fradragsberettiget. Det er nå lov og servere vin til maten uten at en taper fradragsretten eller at deltakeren blir beskattet.
  • det må påføres bilaget hvilke personer som deltar. Regnskapssystemet skal spesifisere alle opplysninger som ligger til grunn for beløp som skal oppgis i næringsoppgaven

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Tuan Tran
CONTRIBUTOR ***

av Tuan Tran

Ok, så hvis alle vilkårene er oppfylt er det fradragsberettiget for mva også?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er ikke fradrag for mva på mat og drikke, men du får skattefradrag.

Er ikke kravene oppfylt får du førekostnaden i regnskapet, men beløpet gir ikke skattefradrag.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen