for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Jeg er av og til ute og spiser med nye kunder for å skaffe oppdrag. Noen ganger blir jeg spandert og noen ganger betaler jeg.
Jeg har hittil ført all kostnaden på konto 7140 med utleggsregning uten mva. fradrag.
Er det fullt mulig å føre dette på representasjon, med påført navn på hvem som er bespist?
Er det mulighet for mva fradrag på representasjon selv om det gjelder mat?
Løst! Gå til løsning.
Hei
Dette er representasjon og skal ikke føres på konto 7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig.
Det er heller ikke mva fradrag for mat og drikke.
Det er som hovedregel ikke fradragsrett for representasjonsutgifter. Som representasjon regnes utadrettet aktivitet overfor kunder mv. Utgifter til representasjon kan for eksempel være gaver, reiser mv. og bespisning. Representasjon avgrenses mot reklame og sosiale tiltak for ansatte og eiere, styre, bedriftsforsamling mv. Utgifter til beskjeden representasjon i form av bespisning er imidlertid fradragsberettiget dersom samtlige av de følgende vilkår er oppfylt:
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Ok, så hvis alle vilkårene er oppfylt er det fradragsberettiget for mva også?
Hei
Det er ikke fradrag for mva på mat og drikke, men du får skattefradrag.
Er ikke kravene oppfylt får du førekostnaden i regnskapet, men beløpet gir ikke skattefradrag.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.