Mine områder
Hjelp
LarsKr
CONTRIBUTOR ***

Riktig bruk av Forholdsmessig MVA

av LarsKr

Hei

Jeg leverer tjenester som er både med og uten MVA. 

Jeg har tidligere år regnet ut ved årsslutt denne fordelingsnøkkelen - altså hvor mye som er MVA og ikke. Og deretter trekt fra dette ved fratrekk av inngående mva. 

Jeg ser nå funksjonen med Forholdsmessig MVA i eAccounting. Hvordan blir dette å legge inn nå i november? Vil det bli rot med alt annet som er gjort før november 2020 i regnskapet? 

Prosentsatsen jeg legger inn her, er det prosentsatsen av MVA-pliktig oppdrag i 2019 (fordelingsnøkkel)? 

Hvis det er en leverandørfaktura som er direkte rettet opp i mot et prosjekt/oppdrag som er MVA-pliktig, blir det da prosentsats på 100%? Hvis jeg feks leier inn noe utstyr eller tekniker til å det prosjektet/jobben.

Mens hvis jeg gjør innkjøp av feks programvare eller tekniskutstyr som jeg kan bruke til generelt bruk - altså både på oppdrag med og uten MVA, så bruker jeg den satte prosentsatsen?

Hvis jeg kjøper inn en del utstyr som jeg skal selge videre (feks jeg kjøper inn utstyr som jeg skal installere på en fastinnstalsjon for noen) så ønsker jeg jo å kunne få full fratrekk på MVA, hvis ikke så taper jeg jo på å selge noe? Hvis jeg ikke har full fratrekk på MVA. (La oss si at jeg ikke hadde noe stort påslag), stemmer dette? Kan det løses ved å endre forholdsmessig MVA på innkjøp der?

9 SVAR 9
LarsKr
CONTRIBUTOR ***

av LarsKr

Når jeg skal regne ut forholdsmessig MVA så ser jeg i resultatrapporten og samler de summene som er avg.pliktig og de summene som er uten MVA. Tar så å deler avg.pliktig med totalomsetning. 

Så ser jeg i MVA-melding at tallene i A1 (Samlet omsetning utenfor merverdiavgiftsloven) og 1B (Samlet omsetning og uttak innenfor meverdiavgiftsloven og innførsel) ikke stemmer med de jeg finner i resultatrapporten.  Hva skal jeg bruke når jeg skal regne på forholdsmessig MVA? Tallene i MVA-meldingen eller under Driftsinntekter i resultatrapporten? Hva er det som gjør at de er forskjellige?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg ville brukt det som er i regnskapet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

LarsKr
CONTRIBUTOR ***

av LarsKr

Hei

I 2019 var 16,51% av omsetningen min med MVA. Det vil si at i 2020 så må jeg bruke 16,51% som Forholdsmessig MVA. Jeg skal nå gå inn å endre på alle billagene mine for 2020.

Se vedlegg. Er det riktig måte å gjøre det slik med Korrigering av billag? Der jeg nå har endret summen på 2710 med forholdsmessig MVA på 16,51 %, og så flyttet den resterende kosten her på konto 6505?

Tusen takk for superrask og GOD hjelp her inne!! 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er korrekt.

Vil anbefale å ta i bruk funksjonen i Visma eAccounting med forholdsmessig mva. da bokføres riktig forholdsmessig MVA. og du slipper å endre bilagene i ettertid.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Forholdsmessig MVA Automatikken kom i Visma eAccounting nå i 2020.

Men legger du inn satsen på fordelingen fra 2019 på MVA pliktig omsetning nå, så blir ikke bilag som allerede er ført endret. Det gjelder kun bilag du fører etter at du har satt disse innstillingene.

Du skal bruke forholdsmessig mva på de innkjøpene som gjelder både den avgiftspliktige og ikke avgiftspliktige omsetningen.

Alle innkjøp som har med den avgiftspliktige omsetningen føres med MVA. Og alle innkjøp som gjelder omsetning som ikke er MVA pliktig, føres uten mva.

Så er det innkjøpene der kostnaden gjelder både den MVA pliktige og den delen som ikke er MVA pliktige delen, brukes forholdsmessig MVA.

Bilag som er ført tidligere i år, som gjelder både avg. pliktig og ikke avg. pliktig, må korrigeres manuelt, hvis det er ført feil.

Kjøper du varer for videre salg, så har du fradrag for MVA, hvis du legger MVA på salget.

Er det varer for salg, der salget er avg. fritt har du ikke fradrag for mva.

Du må kalkulere salgsprisen mot hva du har kjøpt varene inn til. den reelle kostnaden.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LarsKr
CONTRIBUTOR ***

av LarsKr

Takk for svar!

Hvis jeg nå aktiverer Forholdsmessig MVA, hvordan går jeg inn å fører alt som er kjøpt før jeg aktiverte riktig? Altså manuell føring av billag før aktivisering av Forholdsmessig MVA. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da må du gå igjennom bilag for bilag, og korrigere hver bilag.

På bilaget velger du handling, og opprette korrigerings bilag.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

LarsKr
CONTRIBUTOR ***

av LarsKr

Hvilken konto skal endringen føres mot? 

Hvis jeg har 60% Forholdsmessig MVA, så beholder jeg 60% av konto 2710 ved endring, og fører resten mot den andre kontoen - blir det riktig?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du fører det beløpet som du ikke får fradrag for, eks 40% som i ditt eksempel inn på samme kostnads konto som du har ført kostnaden.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen