for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei
Hvis jeg kjøper inn noe som skal selges direkte videre til en kunde - vil det da være riktig å føre kjøpet mot konto 4300 hvis det er en ferdig vare (feks en sykkel), mens 4000 hvis det kun hadde vært sykkelhjulet?
Når man skal kostnadsføre frakt/transport/porto på innkjøpte varer så blir jeg usikker på hvilken konto det skal føres på? Er det forskjell på om det er varer til meg? Om det skal selges videre?
Hva blir riktig å føre videresalg av varer der man også må belaste frakt/porto? Samme som salgskonto? Eller egen konto?
Løst! Gå til løsning.
Takk
Vil salgskonto når man legger viderefakturert frakt/porto på faktura til kunde være Salgskonto 3910 eller 3000?
Hei
Konto 3910 Porto pliktig, ved salg, er mer riktig konto.
Frakt/porto er en tjeneste og ikke vare, det er viktig å skille på.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei
Konto 4000 Innkjøp varer og halvfabrikata, høy avgiftssats
Konto 4300 Innkjøp varer for videresalg, høy avgiftssats
Er to veldig like kontoer, så du kan føre både sykkel og sykkelhjul på samme konto.
Bare velge hvilken konto du ønsker å bruke.
Frakt, transport, porto finnes det mange kontoer, du kan føre dette på konto 4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg,
(legg inn riktig MVA kode etter mva satsen som står på fakturaen).
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.