avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

Royalties fra utlandet

av knordicknitter

Jeg har ENK og jeg får flere ganger i året royalties fra utlandet da jeg har spilt inn en del CDs i Frankrike og Tyskland. De tar ut 15% skatt fra utgangspunkt. Hvordan skal jeg bokføre dette, eller er det bedre å vente til slutten av året? Penger er betalt til privat kontoen mine.

9 SVAR 9
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du må sjekke om dette blir innrapportert på deg som privatperson?

Slik at det ikke blir dobbelt registrert.

Evt oppretter du en konto 3xxx royalties

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Hvis jeg opprette konto 3xxx til royalties, hva skal jeg gjøre med skatt beløpet som har vært betalt til Frankrike og Tyskland?

F.eks.  på dette exemplar var opprinnelig beløpet 60.54 EUR, men det har tatt en minst skatt av 15% (8,18 EUR) før jeg fikk penger i kontoen min.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dessverre kan jeg ikke Fransk, er denne TAX MVA eller skatt ?

Du må føre beløpet du har mottatt. og ingen MVA eller skatt.

Hvis det er MVA, så skal de ikke beregne MVA på dette, men da skal du føre import MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Beklager. Tror jeg hadde forklart det. Kanskje skulle har ikke inkludert vedlegg. Bare forvirrende. Skatten er ikke MVA da det er ikke snakk om gods men royalties. 15% er en grunn skatt for de som ikke bor i Frankrike. Det er de samme når en fra utland jobber her i Norge. De betaler 15% skatt og resten av inntekt er skattet i landet hvor de bor.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ok, da fører du mottatt beløp på konto 3xxx

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Ok. Takk. Skal jeg bokføre hele beløpet eller bare det jeg fikk i kontoen min? Som jeg har forstått, det finnes fradrag for skatt betalt i utlandet, men jeg er veldig usikker hvordan jeg skal bokføre dette?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Men bor du i landet du får denne royalties fra ? eller bor du og skattes til Norge ?

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter (Oppdatert ‎05-10-2021 13:15 av knordicknitter )

Jeg bor og skattes i Norge.

Jeg skrev at penger er betalt til privat konto, men det var feil. Det er betalt til bedrifts konto og det er derfor jeg har dette problem med regnskappet.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da er jeg usikker, vil anbefale deg å kontakte Skatteetaten, slik at det blir riktig i ditt regnskap.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen