Mine områder
Hjelp
JOM2019
CONTRIBUTOR ***

Saldoavskrivning

av JOM2019

Hei

Skjema for saldoavskrivning RF-1084 kan ikkje opnast i eAccounting Skatt AS, og får melding om at det er ikkje tilgjengeleg i Visma eAccounting Smart. Korleis skal eg då få levert til Altinn?

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg fikler med det samme hvert eneste år. Siden jeg ble "lurt" over fra daTax med lovnad om at jeg kunne gjøre akkurat de samme operasjonene i eAccounting (noe som ikke helt stemte) var det ingen som sa at årsoppgjøret må tas manuelt selv om jeg kjøpte skattemodulen.

Nå har da noe skjedd de siste fem årene men jeg må innrømme at det var sinnsykt enkelt å gjøre årsoppgjøret i daTax. Tok maks en time med steg for steg automatikk som støttet ALT et enkeltmannsforetak trengte. Og bokføring av årets resultat og disponering av egenkapital.. Slapp å tenke på det - det ble med på skattemeldingen helt uten problem...2057, 2058, 2060, 2068 ecom og alt det der. Deretter ble de nullet inn i neste års regnskap - uten å løfte en finger.

Forsøker å følge årsoppgjørs-stegene i eaccounting men sliter hvert år. Avsetninger? Nei det støttes ikke. Bokføre resultat? først. Også disponere resultat etterpå? Og dermed blir alt blankt.. Nei - nå tar det en hel dag med kløning!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg kjenner ikke daTax,

Å bokføre resultatet i et ENK er ikke så vanskelig (når man kan det) 

Noen få posteringer.

I Visma eAccounting må årsoppgjøret bokføres:

Tømme privatkonto mot annen egenkapital

Bokføre resultatet

Ved overskudd slik:

Debet 8800

Kredit 2050

Du må gjerne komme med ønsker om å gjøre systemet bedre. Det kan du gjøre her

I dette forumet, besvarer vi faglige spørsmål innen regnskap og lønn.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

eAccounting skattemodul skal hente opp de skatteskjemaene du må sende inn i forhold til dine eiendeler. bokføringer og kontoer du har saldo på.

Har du lagt inn eiendeler og ført avskrivninger ?

Hvis ikke er det årsaken til at eAccounting skattemodul ikke har opprettet skjema RF-1084.

Hvis ikke må du sende over Skattemelding med tilhørende skjemaer inn i Altinn og legge til skjema RF-1084 i Altinn.

Faglig forum er et forum for spørsmål innen lover og regler i regnskap og lønn, tekniske spørsmål er det support som svarer på. 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

JOM2019
CONTRIBUTOR ***

av JOM2019

Eg har bokført eiendelene på kontoane 1255,1256 og 1280 og foretatt rekneskapsmessige avskrivning debet konto 6010 og kreditert dei respektive eiendelskontoane. Men skjema RF1084 står i grått felt med svak skrift under skjema i Skatt AS, og dette får eg ikkje opna.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du trykker på skjema RF-1084 kan du da krysse av for Aktiv. Da skal du få opp skjema.

Hvis ikke må jeg be deg kontakte support som kan svare deg på tekniske spørsmål.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

JOM2019
CONTRIBUTOR ***

av JOM2019

Det er då eg får beskjed om at dette ikkje fungerar i eAccounting Smart.

Eg skal kontakte teknisk support, om dei har i løysing.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Gjør det, de kan svare bedre på tekniske spørsmål om ditt system.

Lykke til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen