Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Saldobalanse

av Anonymous

Hei ,

jeg holder på med årsavslutning men har enda ikke avstemt 2018. Har fått beskjed fra revisor og legge inn bilag med tileggsposteringer  med dato 31/12/18

for at saldo balanse skal samsvare saldo balanse på innsendt årsavslutning . Og deretter avstemme året og begynne 2019 med tilsvarende tall som 2018 - UB=IB

når jeg ser på saldobalansen til revisor er alt i 0 , mens saldobalanse i visma er følgende ING SALDO : 0.77, DEBET : 4.476 705,85,  KREDIT : 4.476 705, 05

utg. Saldo : 0,77

er dette greit ?  

hvilken konto brukes til egenkapital i et ans?

mvh

åse 

16 SVAR 16
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Etter hva jeg forstår, så har du ikke bokført års avsluttingen for 2018. Dette må gjøres, slik at Inngående balanse i 2019 blir riktig.

Når du bokfører alle posteringene som revisor har satt opp så må det være like stort beløp til debet som til kredit. Hvis ikke får du ikke bokført dette.

Så hvis bilaget til Revisor ikke går i null, med likt beløp til debet og kredit på alle posteringer. Må du spørre han hvorfor. Da er det noe galt.

Hvis det er mange kontoer, ville jeg sjekket om det er skrevet inn riktig beløp først.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har ikke bokført årsavslutningen for 2018. Og kan ikke gjøre det før saldo er lik revisors saldo...den går jo i null over alt.

Revisor saldo :

AD6A70F1-3913-4409-9577-6D487D4742D6.png

Visma saldo :

2D8F0582-2114-4F01-8E17-F71D55EF244F.png

Er dette OK? Kan jeg avstemme 2018?

bruker jeg konto 2050 til egenkapital i et ANS? Evt 2050 til en av deltagerne og 2051 til deltager 2?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du ser på balanse utskriften for 2019, har du et avvik nederst på rapporten på Kr. 0,77 ?

Da er års avslutningen fra 2017 ikke korrekt bokført.

Så da må kr. 0,77 føres mot 2050 Annen egenkapital mot konto 8800 Årsresultat

Når dette er bokført, og årsoppgjøret for  2018, da kan du ta ut Balanse rapport for 2019, og se at du ikke har noe avvik i 2019.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for god og rask hjelp!

foratår jeg dette riktig ?      0.77 DEBET 2055: 0,77 kreditt 8800?  Med dato 31/12/17? Eller 31/12/18??

når 0.77 inngående og utgående balanse er «borte « er da alt klart for avstemning ?

bør jeg ikke bekymre meg over tallene på DEBET og KREDitt? Er dette tegn på at noe er galt ?  Skal denne summen føres mot noe ? Eller er dette OK?

HVilken konto brukes for egenkapital i ans? 2050 for deltager 1 og 2051 deltager 2?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig.

For å være helt sikker, så jeg ikke gir deg feil svar, kan du legge ved en utskrift av balanse rapporten i Visma eAccounting fra 2017 (trenger å se fra konto 2000 til 2999 sluttsummen)

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen,

En av tileggsposteringene jeg ble bedt om å gjøre var følgende 8960 debet 2010 kreditt.  Avsatt til egenkapital. Revisoren som hjelper meg bruker ikke visma, og jeg tror denne kontoen heller burde være 2050? Ikke 2010? Hva tenker du?

hvordan kansellerer jeg dette bilaget hvis det heller er 2050 som skal brukes ? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Konto 2010 Egne aksjer, så da må du se om det står konto konto tekst fra revisoren.

Evt sjekke med revisor hvilken konto beløpet skal til

For å endre på det du har bokført, finner du bilaget du har ført, går inn på det og trykker Handling - Opprette korrigeringsbilag 

Så krysser du av for den kontoen som er feil, da opprettes et bilag med motsatt kredit/debet og samme beløp. Så legger du på linjen under inn riktig konto og samme beløp.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk!

revisor sier at dersom vi hadde vært et AS ville hun brukt konto 2050, Men sier at siden hun ikke kjenner visma må visma bekrefte om Konto 2050 kan brukes også til egenkapital til deltagere i ans

takk for forklaring til korrigeringsbillag!

lager jeg et manuelt billig dato 31/12/17

0.77 debet 2055 kreditt ?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da skal du bruke konto 2050 Annen egenkapital.

Jeg ville også brukt konto 2050 Annen egenkapital på kr. 0,77 i stede for konto 2255

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Flott! Tusen takk.

da bruker jeg konto 2050, og lager 2051 for deltager nr 2.

Jeg kanselerer bilag som var ført på 2010

og lager bilag 31/12/17 ( riktig med 2017 og ikke 2018 ikke sant ?)

på følgende måte : 0.77 debet konto 2050

0.77 kredit konto 8800

og når dette er gjort kan jeg avstemme 2018? Eller må jeg sjekke andre rapporter før jeg gjør det ?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Differansen på kr. 0,77, fører du hvis du har udisponert resultat i 2017.

Hva mener du med å opprette 2051 for deltager nr 2.

Hvis dere er to eiere, så splittes ikke aksjekapitalen på 2 kontoer.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Fører jeg 0.77 med dato 2017 eller 2018?

vi er ikke et aksjeselskap , men et ANS

Derfor Blir det vel riktigst med 2 konto ?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Selv om dere har ANS, så har dere en fordeling av eierforholdene, så holder med en konto på annen egenkapital.

Men har dere fordringer eller gjeld til selskapet bør dere ha en konto for hver av dere.

Om kr. 0.77 skal føres i 2017 eller 2018, kan jeg ikke svare deg på, spurte om du kunne legge ved balansen for 2017 så kan jeg gi deg korrekt svar.

Sjekk om du har udisponert resultat i balansen for 2017 på kr. 0,77, da skal det føres i 2017.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ser ikke at det er udisponert resultat i 2017....ikke i 18 heller , hva gjør jeg da ?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig.

Kan du legge ved en Balanse utskrift for 2019, 2018 og om mulig 2017

Så skal jeg se hva som kan være årsaken.

Evt kan du sende de på mail til consult@visma.com

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for veldig god hjelp og tålmodighet!