avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Salg av aksjer/andeler - føring av gevinst/tap

Ved salg av aksjer/andeler har jeg forstått at det er FIFU som gjelder - "de først anskaffede aksjene / andelene anses solgt først".

Men, la oss si at jeg i en periode kjøper 100 andeler hver måned. Etter 10 måneder selger jeg alle 1000 andelene. Underveis har kursen svingt slik at noen av andelene jeg har kjøpt har steget i verdi, mens andre har sunket i verdi. Om jeg ved salg av samtlige andeler endte med en gevinst totalt sett, tør jeg anta at det da er tilstrekkelig å bokføre denne totale gevinsten?

Eller jeg holde rede på gjeldende kurs for hvert kjøp, og føre summene av alle de ulike gevinstene og tapene underveis i perioden? Hva skulle i så fall være hensikten med en så mye mer tidkrevende bokføring, når sluttresultatet blir det samme?

Mvh Espen

1 SVAR 1
Highlighted

Sv: Salg av aksjer/andeler - føring av gevinst/tap

Hei

I ditt eksempel hvor du kjøper flere aksjer i samme selskap til forskjellig verdi, og selger alle samtidig, så fører du kun total gevinst eller tap.

Selger du de stykke vis, så skal du bruke FIFO prinsippet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen