Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Salg av bil (nedbetaling av lån, utgifter til bilfirma)

Firma solgte en bil. Vi fikk hjelp av et bilfirma som solgte bilen for oss. For dette skulle bilfirma ha 10 000 kr (+2500 kr i mva) for jobben. 

For å føre dette, skal jeg gå på eiendeler, velge handling, velge salg eiendel, legge inn salgspris og salgsdato?

Firma hadde lån på 200 000 kr hos DNB på denne bilen. Han som kjøpte bilen betalte 200 000 kr rett til DNB, slik at lånet vårt hos DNB ble tilbakebetalt. Vi solgte bilen for 300 000 kr, slik at han som kjøpte bilen betale de siste 100 000 kr direkte til bilfirma som hjalp oss med å selge bilen. Bilfirma trakk ifra de 12 500 kr de skulle ha for jobben, og betalte de 87 500 kr som var igjen fra salget inn på vår bankkonto. 

Hvordan blir disse føringene? Det er så mange føringer her som henger sammen, så redd for å føre feil slik at det skal bli rot i regnskapet.

21 SVAR 21

Sv: Salg av bil (nedbetaling av lån, utgifter til bilfirma)

Hei

Selve slaget av bilen er da ført korrekt siden du gikk på handling og selge eiendelen, fik du en gevinst ble denne summen bokført på konto 3800. Ble det et tap ble summen bokført på konto 7800.

Lånet som da ble nedbetalt fører du ut av låne kontoen 22xx mot enten konto 3800 eller 7800.

Når du får betalingen fa bilfirmaet fører du også dette beløpet mot konto 3800 eller 7800.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Når vil solgte bilen for 300 000 betalte vi omregistrering på kr 1275. Når jeg legger inn solgtpris, skal jeg da trekke ifra omregistreringsavgiften fra salgssummen?

Hei

Normalt er det kjøper som betaler omregistreringen.

Er det dere som har betalt denne så legger du inn beløpet minus omregistreringen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

En ting til her. Han som kjøpte bilen betalte ned hele lånet vårt hos dnb. Siden det var rett vi skulle betale månedlig betaling på lånet, så betalte kjøper til dnb, hele lånesummen i tillegg til månedens renter og omkostninger på lånet. Hvordan skal vi bokføre rentene og omkostningene som kjøper betalte da han betalte ned hele lånet vårt hos dnb?

Hei

Renter og gebyrer fører du som ved en normal betaling på lånet.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Vi har ikke mottatt faktura for å betale de siste rentene. Hvordan fører jeg det når kjøper betalte de siste rentene?

Hvilken konto skal jeg føre mot? Til vanlig fører jeg mot 1920 bank for å betale renter, men nå har det ikke gått ut penger fra bank siden kjøper betalte dette dirkete til banken.

Hei

Hvis du kontakter banken, så får du en oversikt over innløst lån med evt. renter og gebyr.

Renter fører du mot konto 8050.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Jeg har kontaktet banken, så vet hvor mye jeg betalte i renter for siste termin.

Men hvordan fører jeg dette når han som kjøpte bilen betalte siste termins renter med det samme han betalte ned hele billånet vårt i banken?

Jeg kan føre rentene mot konto 8050, men jeg kan ikke føre de ut fra firmaets bankkonto siden han som kjøpte bilen betalte dette.

Hvordan blir denne føringen da?

Hei

Rentebeløpet fører du til debet på 8050, så krediterer du enten konto 3800 Gevinst ved avgang driftsmidler, eller mot konto 7800 Tap ved avgang driftsmidler. 

Om du da skal bruke konto 3800 eller 7800 kommer an på om du hadde gevinst eller tap på salget.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

(updated by AAATTT ‎12-04-2019 24:48 )

Så for å føre alle transaksjonene riktig nå, blir det slik som nedenfor?

For å føre salg av bil skal jeg gå på eiendeler, velge handling, velge salg eiendel, legge inn salgspris og salgsdato. Salgspris vil da være summen som bilen ble solgt for, men jeg trekker ifra omregistreringsavgift i salgssummen?

Fikk gevinst på salg og denne summen ble da bokført på konto 3800?

Lånet som ble nedbetalt fra kjøper fører jeg ut av låne kontoen mot  konto 3800: Vil det si at jeg skal føre kredit lånekonto og debet konto 3800? Da fører jeg salgssum, men holder renter og omkostninger som kjøper betalte for siste termin på billånet utenfor her?

Når jeg får betalingen fra bilfirmaet fører jeg også dette beløpet mot konto 3800: Vil det si at jeg skal føre debet 1920 bank og kredit konto 3800?

Etter salg av bil var det igjen 100 000 som bilfirma skulle føre over til oss, men siden bilfirma skulle ha 12 500 kr for jobben fikk vi bare 87 500 kr av de. Skal jeg trekke ifra de 12 500 kr når jeg fører dette slik at jeg fører 87 500 kr debet 1920 bank og kredit 3800?

Rentebeløpet om omkostninger som kjøper betalte for siste termin fører jeg til debet på 8050, så krediterer jeg konto 3800 Gevinst ved avgang driftsmidler.

Blir alt dette riktig? Er det noen flere føringer som mangler for å få med alt?

Må jeg gjøre noe med omregistreringsavgiften?

Hei

Det stemmer fører du renter og nedbetaling av lån mot konto 3800, så blir det riktig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-)

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

(updated by AAATTT ‎13-04-2019 20:56 )

Når jeg gikk på eiendeler, valgte handling, salg av eiendel, og la inn salgspris og dato så kom dette opp:

"Husk at du må bokføre salget som et manuelt bilag".

Hva betyr dette? Hva skal jeg bokføre her?

Du skrev "Lånet som ble nedbetalt fra kjøper fører jeg ut av låne kontoen mot  konto 3800"

Vil det si at jeg skal føre kredit lånekonto og debet konto 3800? Lånekonto står i minus fra før av, blir det riktig å føre som kredit lånekonto og debet 3800 da?

Du skrev " Når jeg får betalingen fra bilfirmaet fører jeg også dette beløpet mot konto 3800".

Vil det si at jeg skal føre debet 1920 bank og kredit konto 3800?

Etter salg av bil var det igjen 100 000 som bilfirma skulle føre over til oss, men siden bilfirma skulle ha 12 500 kr for jobben fikk vi bare 87 500 kr av de. Skal jeg trekke ifra de 12 500 kr når jeg fører dette over slik at jeg fører 87 500 kr debet 1920 bank og kredit 3800? eller hvordan skal jeg behandle de 12 500 kr?

Hei

Salget skal bli bokført på konto 3800, hvis du har gevinst.

Systemet fir beskjed om at selve penge transaksjonen må føres manuelt.

Det er op til deg om du vil føre kostnaden for salget eller ikke, resultatet blir det samme om du fører salgsbeløpet på konto 3800 eller beløpet minus kostnaden for salget.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-)

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

(updated by AAATTT ‎20-05-2019 20:19 )

Når jeg trykker på at eiendel blir solgt og skriver inn solgtpris osv, blir det bokført slik som i vedlegg 1.

Kan jeg føre resten slik som i vedlegg 2, eller blir det noen feil her?

CONTRIBUTOR *

Pantelån er da billånet som vi hadde i DNB som kjøper betalte ned.

Annen rentekostnad er renter for siste termin på lånet som kjøper betalte.

Forsikringspremier tilhører siste termin på billån som kjøper betalte.

Bank og kortgebyrer tilhører omkostninger på siste termin av lån som kjøper betalte, i tillegg til gebyr for å avslutte lånet.

Driftsmaterialer er 10 000 kr som bilfirma tok for å selge bilen for oss, pluss 2500 kr i mva.

Bankinnskudd er pengene bilfirma satt over på konto til oss etter at kjøper hadde betalt til bilfirma for bilen.

Salgssum anleggsmidler er prisen vi solgte bilen for. 

Hei

Uten å se saldobalansen din så er det vanskelig å se om dette er riktig.

Hvilken saldo har bilen på konto 1230 Biler, og hva er salgs summen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Hei

Vedlegg nr 2 kan se riktig ut, men kjenner ikke saldo på dine kontoer 1230 Biler, 2240 pante lån osv.

Eller hva du har lagt inn i eiendelsregisteret i eAccounting.

I utgangspunktet skal fortjeneste ved salg av bokføres riktig, men gevinst til konto 3800, og evt tap på konto 7800.

Så fører du et bilag ut av konto 2240 mot konto 3800 eller 7800.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Saldo 1230 biler har nå saldo kr 0 etter å ha ført det som er i vedlegg 1.

Konto 2240 pantelån har saldo kr 205 604,18 nå. Da har jeg ikke ført noe av det som er i vedlegg 2 enda.

Salgssummen på bilen var kr 312 725.
CONTRIBUTOR *

Hei

Det ser ut som bilag 2 sa blir riktig, må ta forbehold siden jeg ikke ser din balanse.

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen