Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Salg av brukt båt(mva og faktura?)

av Anonymous

Hei,

Forstår at visma skal lage en bilag når jeg velger Salg av eiendel. Men hvordan skal jeg føre mva på salget? Det må jeg vel gjøre?

Her er mine data:

Båt kjøpt i 2013 til 280 000 (eks mva)

Bokført verdi 133 842

Skal selges for 320 000( inkl. Mva)

Også skal jeg skrive en faktura til kjøperen?

Hvordan det skal konteres?

Takk på forhånd!

7 SVAR 7
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Natalya

Ja du må korrigere i forhold til mva

Ut fra ditt bilde, og salgssum er det vanskelig å kunne si eksakt da jeg ikke ser ditt regnskap.

Vil anbefale deg å kontakte en regnskapsfører slik at du er sikker på at dette blir riktig.

Eventuelt kjøpe en konsulent time hos Visma for slik. da kan du sende en mail til consult@visma.com, som kan logge seg inn i ditt regenskap og bistå slik at dette blir korrekt.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ser ut vi må betale mva på salget.

Jeg har ført salg av eiendel som visma anbefalte, nemlig trykket på Selge eiendel. Salgssum exclusive mva. 

Men hva nå? Må lage et  manuelt bilag og etterpå korrigere mva på salget.  Aner ikke hvordan gjør jeg dette. Vedlagt er bilde fra skjermen hvor det vises kontering på bilag som Visma har  generert og til høyre er Hjelp.  

Etter som jeg forstår det er saldo på 1220 igjen. Hva gjør jeg med dette? 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Arne og Nataliya

Beklager hvis jeg var litt bastand. Jeg har sjekket opp for å være helt sikker.

Normalt er det ikke mva på brukt driftsmidel eks. på bil. hvor det er omregistrerings avg. Er det det på båten skal det være uten MVA.

Er det ikke skal det være MVa.

Men det er mange regler her og for å være på den sikre siden vil vi anbefale å sjekke hvert enkelt tilfelle med Skatteetaten. og da er det viktig at det fremkommer at salget skjer fra næringsvirksomhet og at denne båten er brukt i driften.

Hvis du skal fakturere denne båten med eller uten MVA må du lage en artikkel på båt. Da vile jeg også laget en egen konto for inntekten på denne i kontoklasse 3.

Så overfører du saldoen på den kontoen som båten er bokført til samme inntekstkonto. slik at kontoen viser gevinsten.

Takk Arne for at du kom med dine innspill.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Arne Johansen
CHAMPION *

av Arne Johansen

Du var veldig bombastisk ved påstanden at det ikke er mva på salg av bruke biler og båter.

Merverdiavgiftslovens § 6-9 gir klare retningslinjer for hvilke båter som er avgiftsfri.  De som ikke faller inn under fritaket, blir avgiftspliktige.

§ 6-9.Fartøy mv.

(1) Omsetning av følgende fartøy er fritatt for merverdiavgift:
a) fartøy på minst 15 meter til bruk for persontransport mot vederlag, varetransport, sleping, berging eller redning, isbryting eller fangstvirksomhet
b) spesialfartøy til bruk i petroleumsvirksomhet til havs
c) skolefartøy
d) fartøy på minst ti meter som anskaffes til Forsvaret
e) fartøy til bruk for forsking og værvarsling
f) fartøy på minst seks meter til bruk for yrkesmessig fiske

Fritaket omfatter også driftsutstyr som leveres sammen med slike fartøy.

(2) Omsetning av tjenester som står i direkte forbindelse med bygging, ombygging, reparasjon og vedlikehold av fartøy som nevnt i første ledd eller driftsutstyr for slike fartøy, er fritatt for merverdiavgift i siste omsetningsledd. Fritaket omfatter også varer som leveres i forbindelse med slike tjenester.
(3) Omsetning av tjenester fra fartøy i form av berging av fartøy, er fritatt for merverdiavgift.
(4) Utleie av følgende fartøy, er fritatt for merverdiavgift:
a) fartøy på minst 15 meter til bruk i utenriks fart
b) fartøy på minst 15 meter til bruk i innenriks fart dersom fartøyet er bestemt for persontransport mot vederlag
c) spesialfartøy til bruk i petroleumsvirksomhet til havs
d) fartøy på minst ti meter som anskaffes til Forsvaret
(5) Departementet kan gi forskrift om hva som menes med fartøy til yrkesmessig fiske etter første ledd bokstav f.

Arne Johansen

Daglig leder ARJO Regnskap AS
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Nataliya

Nei salg av brukte biler, båter osv, skal det ikke beregnes mva på når du selger. Det er ikke MVA på salg av brukt biler og båter.

Normalt skriver man en salgskontrakt, slike kontrakter finner du standar på hvis du søker på nettet. Og denne kontakten er bilag for selve salget.

Går ut fra at verdien på denne båten er bokført på eks. 1220 Skift, rigger osv. 

Saldo på slagstidspunktet pluss/minus salgssummen er gevinst eller tap ved avgang annleggsmider.

Og bokføres slik som jeg beskrev i forrige svar.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vel når min enkeltmannsforetak kjøpte båten fra et firma, fikk vi faktura og det var med mva. Så vi krevde mva tilbake, og fikk de pengene. Båten var brukt som båt for inspeksjon,  dykkearbeid og lignende (ikke fiskeri). Vi trodde vi må betale mva på salget. Hvordan går vi frem tror du?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Nataliya

Det stemmer salget blir bokført automatisk når du på eiendelen velger å selge eiendel.

Det er ikke MVa på brukte biler og båter, så her skal det ikke føres MVA.

Slaget blir bokført og bokført på konto 3800 Gevinst ved avgang annleggsmidler.

Når du mottar beløpet blir føringen slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 3800 Gevinst ved avgang annleggsmidler

Da skal du få en saldo på konto 78oo, som viser fortjenesten.

Du skal ikke fakturere salg av eiendel. Normalt her lager man en kjøpekontrakt / kvittering som er grunnlaget for salget.

Dette er normalt ikke en del av selskapets omsetning.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen