Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Salg av fast eiendom i Næring

av Anonymous

Hei,

Vi har hatt en enebolig som vi har brukt i utleie i vårt AS. Husets innkjøpspris på 1.275.000,- er bokført på konto 1160. Det er ingen lån på huset eller andre heftelser.

Vi har nå solgt eiendommen, og jeg lurer på om det blir riktig å føre salget som dette:

Bankinnskudd - 1920 - Debet: 2.500.000,00

Fast eiendom - 1160 - Kreditt: 1.275.000,00

Gevinst på salg - 3800 - Kreditt: 1.225.000,00

Takker for evt bekreftelse på mitt oppsett, evt forslag til endringer 🙂

Ikke noe mer hokuspokus? 🙂

8 SVAR 8
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Føringen din er riktig

Bankinnskudd - 1920 - Debet: 2.500.000,00

Fast eiendom - 1160 - Kreditt: 1.275.000,00

Gevinst på salg - 3800 - Kreditt: 1.225.000,00

Går ut fra at eiendommen som er bokført på konto 1160 er avskrevet til og med den måneden eiendommen er solgt.

Megler gebyrtrekkes evt. fra i fortjenesten som føres på konto 3800.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har du litt mer info ang avskrivning. Dette har som jeg kan se av tidligere regnskap ikke blitt gjort. (Jeg har tatt over i senere tid).

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Eiendommer skal avskrives med 10% i året

Da bokføres avskrivningene slik:

Kredit 1160 Boliger inkl. tomter

Debet 6000 Avskrivninger bygninger og annen fast eiendom

Hvis det ikke er ført avskrivninger tidligere, så vil jeg ikke anbefale at dette blir gjort for tidligere år. Da vil jeg tro du får brev fra Skatteetaten om at dette er feil. Litt rart at dere ikke har fått brev fra Skatteetaten tidligere år, på at det ikke er ført avskrivninger på eiendom.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ser jeg la inn mitt oppfølgings spørsmål på feil tråd, beklager det.
Oppfølgingsspørsmålet var: 
Sitter bare å tenker litt. Har ikke tilgang til gamle regnskapsdata her jeg sitter.
Vi kjøpte for ca 20 år siden. Er det begrensning på hvor mange år man har avskrivning mot eiendom?
Bare lurer på om det kan være årsaken til at det ikke har vært ført i de par årene før jeg tok over.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er mulig det er ført avskrivninger tidligere år.

Bygninger skal avskrives med 10% til verdien er null kr. 

Pusser man opp og får kostnader på en bygning så skal det føres inn på samme konto som bygget hvis kostnaden er over kr. 15.000

Så i ditt tilfelle ville jeg ført avskrivninger for de månedene du har eid bygget i 2020.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Måtte bare dobbeltsjekke dette med avskrivning. I følge STICOS så skal man ikke avskrive eiendom brukt til boligformål (utleie). Men det er noen unntak. Dette er nok årsaken til at det ikke er avskrevet noe frem til nå.

SAMT der man skal selge må man ta utgangspunkt i utrangeringsverdi.

Så det var veldig godt innspill. Har litt å sette meg inn i ang dette 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer, så det er nok årsaken.

Mange lover å regler å sette seg inn i.

Lykke til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Til info, ingen meglergebyr eller noe i dette oppsettet.