Mine områder
Hjelp
Skapregn
CONTRIBUTOR *

Salg av fast eiendom

av Skapregn

Hei,

Jeg skal bokføre salg av flere eiendommer der oppgjøret gjøres selv av bedriften. Når jeg skal bokføre det så bruker jeg  salgskontrakten som bilag, og konterer 1920 på salgsdatoen, men salget blir ikke betalt før en stund etter kontraktsinngåelsen.  Blir det feil å kontere 1920 på salgsdatoen, og i så fall hvordan kan jeg løse det?

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du bokfører salget med kontrakt og innbetaling som bilag.

I utgangspunktet bør dette bokføres med dato du mottar betalingen. Etter betalingen blir først eiendommen tinglyst på kjøper.

Og da blir det riktig å føre betalingen inn på konto 1920 Bankinnskudd

Ønsker du å bokføre salget tidligere kan du ikke føre beløpet inn på konto 1920 Bankinnskudd. Da vi ikke banksaldoen stemme.

Du kan føre på konto 1509 Ikke reskontroførte kundefordringer i stede for konto 1920 Bankinnskudd.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Skapregn
CONTRIBUTOR *

av Skapregn

Ok, vil det da si at jeg trenger tilleggsdokumentasjon?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Kjøpekontrakten, og bilag fra banken på innbetaling, gebyrer osv. er god nok dokumentasjon.

Men å føre salget før du får innbetalinger er ikke korrekt. siden dere eier eiendommen frem til overtakelse og mottatt betaling.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Skapregn
CONTRIBUTOR *

av Skapregn

Tusen takk for hjelpen! 😀

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig.

Lykke til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen