avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Martha
CONTRIBUTOR ***

Salg av firmabil

av Martha

Hei, 

Jeg kjøpte firmabil i 2019 for 25000nok. Jeg betalte hele beløpet, uten lån. Nå jeg må skrape denne bilen, jeg skal få 3000nok for den. 

Hvordan skal jeg bokføre salg av denne bilen, slik at den fortsatt ikke eies av firmaet? 

Mvh 

Martha

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Har du lagt inn denne bilen i eiendelsregisteret og fått ført avskrivninger. Så går du inn på eiendelen, og velger utrangere eiendelen.

Da blir beløpet som denne bilen er bokført med etter avskrivninger bokført på konto 7800 Tap ved salg av anleggsmidler

Så fører du innbetaling på vraktpant mot samme konto 7800 Tap ved salg av anleggsmidler

Bilen skal avskrives til og med den måneden du vraker bilen.

Har du ikke lag den inn i eiendelsregisteret, henter du saldo på konto 1230 Biler. Ser om det er ført avskrivninger til og med den måneden du vraker bilen. Er ikke dette gjort må du føre avskrivningene.

Saldo på konto 1230 Biler, overfører du da til konto 7800 Tap ved salg av anleggsmidler

Så fører du innbetaling på vraktpant mot samme konto 7800 Tap ved salg av anleggsmidler

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Martha
CONTRIBUTOR ***

av Martha

Takk for alle informasjon. Skal jeg lage vanlig salgsfaktura for den bilen? Hvordan skal jeg bokføre innbetaling på vraktpant mot konto 7800? 

Mvh

Martha 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Dette er ikke et salg, og føres som manuelt bilag.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Martha
CONTRIBUTOR ***

av Martha

Tusen takk, jeg helt forstår nå. Du er veldig dyktig😊

av Jørn Karlsen

Hei

Takk. Bare hyggelig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen