Mine områder
Hjelp
Inge Krossøy1
CONTRIBUTOR ***

Salg av kamerahus

av Inge Krossøy1

Hei,

Som fotograf har jeg mulighet til å avskrive kostnaden med kamerahus direkte selv om prisen er over 15000.

Når jeg nå skal selge dette huset igjen, så er verdien 22.000, som ble salgssum.  Jeg går ut fra at prisen da er inkl mva, siden det ble fradragsført ved innkjøp.

Hvordan bokføres dette salget riktig, 17600 + mva?  Det er jo ikke en vare som er kjøpt for å selges, men et driftsmiddel som nå ble solgt før det ble verdiløst.

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du kjøper verdier over 15.000,- så skal det bokføres som eiende i konto klasse 1xxx, og avskrives hver år. over levetiden som er minimum 3 år.

Har du Lagt inn eiendelen i Visma eAccounting under Regnskap - Eiendeler ?

Du skal ikke lage faktura på dette salget. Det er heler ikke MVA på brukte gjenstander (med få unntak)

Har du lagt den inn under eiendeler, så går du på eiendelen, velger handling og salg av eiendel.

Så fører du bankbilaget der du har mottatt betaling slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 3800 Gevinst ved avgang varige driftsmidler og immaterielle eiendeler

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Inge Krossøy1
CONTRIBUTOR ***

av Inge Krossøy1

Jeg har blitt fortalt at fotoapparater som brukes av fotografer kan avskrives direkte. Er det feil? Jeg regner med at det er fordi forventet levetid på et kamera er under 3 år siden de brukes svært mye og blir fort utslitt.

Så det er ikke MVA på dette salget?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis det er en levetid på under 3 år, kan du føre det som kostnad i resultatregnskapet.

Så når du da selger dette ville jeg ført det slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit Samme konto som når du kjøpte det. 

Du har kanskje kjøpt nytt kamera, så da reduserer du kostnaden på det nye kamera

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Inge Krossøy1
CONTRIBUTOR ***

av Inge Krossøy1

Det er direkteført ja.

Men skal det trekkes mva på salget?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Nei det er ikke MVA på salg av brukt utstyr.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen