Mine områder
Hjelp
oleandre
CONTRIBUTOR ***

Salg av varer på internett

av oleandre

Hei. Jeg selger en del varer på internett (leker etc) fra Norge til kunder bosatt i Norge

Jeg har et DA selskap og er MVA registrert.

1. Varer (som leker) jeg kjøper for videresalg skal det på 1460?

2. Emballasje, den har jeg ikke funnet ut av hvilke konto den skal på. Kunde blir ikke fakturert emballasje, men jeg må jo kjøpe inn emballasje (esker etc) for å kunne sende kunde varer. 

3. Porto/frakt; Her kjører jeg fastpris 49 kr ut til kunde. Noen ganger "tjener" jeg på det, andre ganger ikke. Denne har jeg heller ikke funnet ut av hvordan det kontoføres. Ordrer over kr 1000 har gratis frakt/porto.
4. Den Danske portoleverandøren jeg bruker, fakturerer meg ikke mva. men jeg må vel spesifisere mva til mine norske kunder av frakt/porto? Jeg bruker en Dansk porto/frakt leverandør fordi de har ekstremt bedre avtaler med Norske bring og post Nord enn jeg kan få til som liten.

takker for svar

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Spørsmål 1.

Varer (som leker) jeg kjøper for videresalg skal det på 1460?

Svar:

Du bokfører varekjøp på konto 4000. Så justerer du varebeholdningen mot konto 1460 når du foretar varetelling.

Ved varetelling føres endringen mellom konto 1460 og 4390.

Bokfører du alle varekjøp på konto 1460, har du ingen kostnader i resultatet.

Spørsmål 2.

Emballasje, den har jeg ikke funnet ut av hvilke konto den skal på. Kunde blir ikke fakturert emballasje, men jeg må jo kjøpe inn emballasje (esker etc) for å kunne sende kunde varer. 

Svar:

Emballasje kan du føre på konto 4600 - Emballasjematerialer 

Spørsmål 3.

Porto/frakt; Her kjører jeg fastpris 49 kr ut til kunde. Noen ganger "tjener" jeg på det, andre ganger ikke. Denne har jeg heller ikke funnet ut av hvordan det kontoføres. Ordrer over kr 1000 har gratis frakt/porto.

Svar:

Når du fakturerer kunden for porto, så skal inntekten bokføres på konto 3910 - Porto pliktig, ved salg

Spørsmål 4.

Den Danske portoleverandøren jeg bruker, fakturerer meg ikke mva. men jeg må vel spesifisere mva til mine norske kunder av frakt/porto? Jeg bruker en Dansk porto/frakt leverandør fordi de har ekstremt bedre avtaler med Norske bring og post Nord enn jeg kan få til som liten.

Svar:

Når du bokfører faktura fra utlandet, Porto fra Danmark, så er det ikke MVA på fakturaer fra utlandet. Men du skal du legge til import MVA på tjenester

Så fakturaen bokføres slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 4360 - Frakt, toll og spedisjon, vidersalg

Kredit 2745 - Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland*

* da beregner systemet import MVA på tjenester automatisk.

Når du videre fakturerer kunder i Norge, skal du legge til MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

oleandre
CONTRIBUTOR ***

av oleandre

Bare et oppfølgings spørsmål til spørsmål 1:
Eks jeg kjøper 10 stk Pokémon og 20 stk L.O.L til totalsum kr. 2000+mva=2500. Da skal jeg føre totalsummen inn på konto 4000?
Eller skal jeg føre mot konto 4000 at jeg har anskaffet 10 Pokémon til totalsum sum kr 500+mva, og 20 stk L.O.L med totalsum kr 1500+mva?

Det samme spørsmålet gjelder også varetelling ved årsslutt.

Takker for svar...

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du fører hele varekjøpet mot konto 4000. og trekker fra MVA Etter MVA koden som automatisk kommer opp på denne kontoen. Dersom du er MVA Pliktig.

Når du foretar varetelling, så må du telle hver produkt

Vare nr. - Antall - Innkjøpspris eks. MVA

Så Summerer du og kommer frem til en varebeholdning.

Så justerer du slik at konto 1460, har samme saldo som din varetelling. Og bruker konto 4390 som motkonto.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen