Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Selvstendig næringsdrivende ENK og bil

Hei,

Tidligere har jeg sendt inn spørsmål om hvordan jeg skulle føre bruk av privat bil i næring, der selskapsformen min er selvstendig næringsdrivende og det ikke er noen ansatte, det er kun meg selv.

For hele 2016 har jeg ført dette som kredit 1920 bank og debet 7100 bilgodtgjørelse, oppgavepliktig.

Jeg har selvfølgelig ført detaljert kjørebok, som jeg mener holder kravene satt til en slik.

Når jeg nå begynner å se på skatteskjemaene som dukker opp, ser jeg at det samsvarer ikke lenger med det som står i skattetatens beskrivelser for hvordan man krever fradrag for bruk av privat bil i næring, se her; http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/skattemelding-selvangivelse-og-skatteoppgjor/skattemelding-selvangivelse-for-naringsdrivende/for-enkeltpersonforetak/Fradragsveiviser/Fradrag-for-bruk-av-bil-i-naring/Privat-bil-i-naring/Slik-krev-du-fradrag-for-yrkeskoyring-med-privatbil/

Der skrives det at post 7080 og 2057 i RF 1175 er sentrale. I min RF1175 er det post 7155 som mappes fra regnskapet, men da med hele beløpet jeg har ført som reiseutgifter. Det tas ikke hensyn til noen sats eller antall kilometer, det mappes direkte fra resultatregnskap til RF1175 og post 7155. Jeg legger ved skjermbildedump. I post 2057 mappes ingen ting. Det står blankt. Det jeg lurer på er om noen kan forklare meg med teskje hva som er riktig fremgangsmåte.

Om det er mangelnde informasjon her så vil jeg ettersende alt som trengs. Jeg har for såvidt prøvd å lete i andre og tidligere tråder om temaet, men jeg klarer ikke å forstå hva som er riktig, dels fordi temaet endrer karakter etter hvert som det besvares.

En annen ting jeg lurer på er; hvordan skal jeg føre månedlige bilgodtgjørelser etter bok, når jeg i utgangspunktet ikke ønsker det utbetalt, men kun ført som en gjeld til meg selv? Skal jeg fortsatt bruke 7100, eller skal jeg bruke 7080, eller noe annet, og hva bruker jeg i stedet for 1920?

9 SVAR 9

Re: Selvstendig næringsdrivende ENK og bil

Hei! 

Bil er et stort tema, og dette er avhengig av om bilen klassifiserer til regnskapsligning eller ikke.

Kjørelengde med næringsformål er av avgjørende betydning for denne vurderingen.  

Det vises til rettledningen til næringsoppgave 1, som du har link til her; 

http://www.skatteetaten.no/globalassets/Skjemaer/2016/RF-1176B.pdf

Som det fremgår på side 5, er det vurdering knyttet til postene 7000-7040 kontra 7080. 

7080 skal følgelig benyttes dersom bilen ikke benyttes i næring mer enn 6000 km pr.år. Da skal kontoen debiteres etter sats pr.km og motkonto blir da kredit 2057 som egenkapitalkorreksjon. se også side 9 i rettledningen om Spesifikasjon av privatkonto. Ved en slik situasjon skal ikke bilen tas inn på RF-1084 Skjema for avskrivning skattemessig, ettersom dette regnes som privatbil som benyttes i næringen, og som godskrives fradrag pr.kjørt km. 

Det kan anbefales å snakke med en regnskapsfører om dette, dersom det blir for omfattende å vurdere. 

Lykke til!

Torfinn H. Lundblad
CONTRIBUTOR ***

Hei igjen,

Det er rettledningen du henviser til som er opphavet for spørsmålet mitt, så jeg prøver å spørre en gang til. Bilen har vært brukt under 6000 km og vurderingen er at det er 7080 som gjelder. Kjørebok er ført til punkt og prikke. Føringene er gjennom 2016 ført kredit 1920 og debet 7100 månedlig. Jeg aner at det burde være debet 7080 og kredit 2057. Hvordan bør jeg i såfall korrigere for å få det riktig for 2016, siden pengene allerede er tatt ut? Kan jeg la det stå som det gjør og bare gjøre manuelle endringer i næringsoppgaven?

Og ikke minst - hvordan bør jeg gjøre det fremover gitt at det er under 6000 km. Føre debet 7080 og kreditt 2057?

Setter stor pris på svar.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei Petter

Dersom dette var meg ville eg korrigert alle billag 2016: Debet 1920 Kredit 7100, så ført ett bilag 31.12.16 Debet 7080 (sum km 2016 x sats kr 3,80) Kredit 2057. Saldo driftskonto endrar seg pluss.

Du skriv:  siden pengene allerede er tatt ut 

Forstår ikkje heilt; er pengane tatt til privat så må det no førast eit bilag D 2060 K 1920.

(Sats 2017 er kr 3,50) D 7080 K 2057 blir korrekt når det gjeld kjøring under 6000 km i ENK.

Mvh. Hallvard Kolle

Hei igjen! 

At penger er tatt ut er ikke avgjørende, men det er viktig at riktige konti benyttes i et slikt tilfelle. 

Som nevnt er det 7080 / 2057 som er korrekt å benytte. 

Dersom man skal reversere krediteringen av bank tilsier dette også at pengene føres tilbake. Dette ser jeg ingen grunn til. 

Jeg ville latt uttaket av penger fra konto være, og postert følgende; 

D 2060 / K 7100 - 19 979,20

D 7080 / K 2057 - 19 979,20

Lykke til!

Torfinn H. Lundblad
CONTRIBUTOR ***

Tusen taikk for hjelpen, det var nettopp dette jeg trengte.

CONTRIBUTOR ***

Et lite tilleggsspørsmål. Konto 7080 kommer frem med MVA kode, det er vel ikke helt riktiig. Jeg nullet i hvert fall mva kode for korreksjonstransen, er det ok?

CONTRIBUTOR ***

Jeg finner heller ikke 2057 når jeg skal føre debet mot 7080. Se vedlegg. Den finnes heller ikke som inaktiv. Jeg sliter med føringen D7080 K2057,

Du skal ikke benytte mva-kode på 7080. 

Finnes ikke konto 2057? Kan det være at kontoen må opprettes? 

Foreslår at du tar kontakt med support ang. 2057 dersom du ikke finner ut av dette. 

Lykke til!

Torfinn H. Lundblad
CONTRIBUTOR ***

Da har jeg fått orden på det. Jeg fjernet mva kode på 7080, dette må man visst bestemme selv fordi det kan være tillatt å benytte mva kode dersom det er en varebil. Hva angår 2057 så må den lages selv, men når du først har laget den så blir den mappet riktig i næringsoppgaven senere.