avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Inger-Johanne Bauer
CONTRIBUTOR *

Sette opp nytt regnskap for boligsameie - eiere som kunder?

av Inger-Johanne Bauer

Skal sette opp nytt regnskap i VeA for boligsameiet mitt. Regnskapet er tidligere ført av noen andre i et regneark uten kontoplan og derfor er det ikke så enkelt å vite hvordan jeg skal gjøre ting på den riktige måten nå. Har litt erfaring med å føre regnskap for et annet selskap som leier ut noen leiligheter der leietakerne er registert som kunder og lurer på om det blir noe liknende for sameiet selv om de som betaler husleie er medeiere i sameiet - det har kanskje ikke noe å si? Så spørsmålet er vel om eierne skal registreres som kunder eller om dette gjøres på en annen måte. Vi sender ikke ut faktura men alle har bare en fast betalingsavtale. Må jeg likevel lage en faktura i VeA for å få registrert innbetalingene på riktig måte?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Regnskapet blir likt uansett i forhold til de 2 du nevner.

Siden dere ikke sender ut faktura, men de som bor i boligsameiet, betaler uoppfordret. Trenger du ikke å lage de som kunder.

Men føre innbetalingen som inntekt direkte

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 3xxx

Personlig ville jeg laget faktura, for lettere å følge opp om noen ikke betaler i tide. Men dette har dere sikkert full kontroll på.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen