avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

LarsThomas
CONTRIBUTOR **

Skatt av varebil for privat bruk uten å være ansatt

av LarsThomas

Hei,

Jeg skal skatte sjablong metoden av min varebil klasse 2, Jeg er ikke ansatt og dermed må skatte av bilen på en annen måte.

Bilen er lagret som eiendel med 6år avskrivning.

Kan dere forklare hvordan jeg går fram for å gjøre dette?

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

For å kunne gi deg korrekt svar på dette, må jeg vite hvilken selskapstype du har?

Går da ut i fra at bilen eies av firmaet og ikke deg privat ?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
LarsThomas
CONTRIBUTOR **

av LarsThomas

Har et AS :).

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da må du legge deg inn i lønn-ansattregisteret som frilanser. Da blir du ikke registrert som ansatt i AA-registeret

Legg inn firmabil på deg.

Hvor du registrerer Fri bil:

Med følgende opplysninger:

Bil Nr

Årsmodell

Listepris som ny bil når den ble kjøpt

Biltype

Velg så Yrkes bil listepris eller yrkes bil listepris eller yrkes bil km.

Yrkesbil kilometer, da skattes du av listepris minus kr.150 000,- eller maks 50% av listeprisen.

Legg i normal listepris, så beregner systemet selv riktig listepris for fordelsbeskatningen

Skal du innberettes etter yrkesbil km, og skattes for private kjørte kilometer. Må du ha installert elektronisk kjørebok. som logger all kjøring med dato, klokkeslett, fra gate adresse til gate adresse og antall kilometer.

Da skal du skattes av de kilometerne som er privat kjøring kr. 3,40 pr kilometer hver måned (kjøring fra hjem til kontor er privat kjøring samt ande private turer)

Yrkesbil listepris. skattes du av listeprisen og kan kjøre så mye du ønsker privat uten at det har noen betydning.

Så må dette kjøres i lønnskjøring hver måned. Skatten må settes til kr. 0,- siden det ikke er noen lønn å trekke skatt av. Du vil da få en baksmell på skatten på grunn av at det ikke er trukket noen skatt.

Så må det sendes inn A-melding hver måned. Men det gjør dere allerede hvis ditt AS har andre ansatte.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen