Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
cptCory
CHAMPION *

Skattemodul - Midlertidige forskjeller - utsatt skatt/skattefordel

av cptCory

Hei,

Må innrømme at denne her var litt vrien å forstå. Tidligere år har vi bare ført alt på betalbar skatt. Dette ser ikke ut til å gå i skattemodulen. Greit bli ferdig med det og. ^,^

Ser jeg kan velge mellom 2% nedskriving og "etter formel". Små foretak skal vel kunne droppe dette helt eller?

"Utsatt skattefordel

Utsatt skatt skal omtales i prinsippnoten. Små foretak kan unnlate å innarbeide utsatt skattefordel og må presisere det valget i prinsippnoten. I skattenoten skal det uansett opplyses om størrelse på utsatt skattefordel. Forutsetningen for å balanseføre en utsatt skattefordel er at den kan benyttes i fremtidig inntjening. Det skal bekreftes i noten.

"

Hvordan gjør man dette, eller hva skriver man i notene sånn i praksis?

2 SVAR 2
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

I den nye skattemodulen skal du ikke bokføre resultat og avsetning for skatt. Det gjør den nye skattemodulen for deg.

Så har du ført dette u regnskapet, reverserer du bilagene, og henter inn nye tall i skattemodulen.

Når du spør om du skal velge 2% nedskriving. Går ut fra at dette gjelder kundefordringer ?

Det gjelder kun nystartet selskap i 2020.

Utsatt skattefordel

Du kan skrive inn dette i noten, du har også mulighet for å opprette egne noter.

Jeg skriver alltid kortfattet: eks. Utsatt skattefordel pr. 31.12.20 er kr. xxx

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Hele noten fylles ut under Opplysninger og skatt - skatteberegning - Midletidige forskjeller i de 3 fanene under denne menyen.
Har du fylt ut riktig informasjon her så vil noten blir automatisk oppdatert.

Når det gjelder nedskrining så må jeg overføre innlegget til faglig forum da dette spørsmålet ikke er av teknisk art.

Anbefaler deg å sjekke guiden vår for årsavslutning (klikk her) og webinaret med min kollega Jørn som ligger gratis ute både for ENK (klikk her) og AS (klikk er).

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager