avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Jørn Walle
CONTRIBUTOR **

Skattemodul - avvik avstemming egenkapital

av Jørn Walle

Hei.

Mitt årsregnskap (AS) viser et ordinært resultat før skatt på 149351,- i eAccounting.

I tillegg står det kr 45,- på konto 8309 (Betalbar skatt for mye, for lite tidligere år) - se screenshots.

Ved overføring til skattemodulen så beregnes det en betalbar skatt (8300) på kr 6359,-

Modulen lager så posteringsbilag for skatt (8300) og overføring av resultat til annen egenkapital (2050).

Når jeg sjekker menyvalget for "Kontroller" og "Avstemming egenkapital" så viser den en differanse på kr 45,- (Ref konto 8309) mellom beregnet egenkapital pr 31.12.2020 og det som står RF-1167, Post 9450 (Sum egenkapital).

Jeg antar at denne differansen skyldes kr 45,- som er ført på konto 8309 (Betalt for lite/mye skatt tidligere).

Er det "riktig" at det skal vises en differanse på denne avstemmingen? 

Jeg er litt redd for å utføre årsoppgjøret hvis jeg ender opp med differanse i balansen.

PS. Jeg har lagt ved en rekke skjermbilder som viser de ulike skjermbildene...

Jørn Walle

7 SVAR 7

av Jørn Karlsen

Hei

Det er vanskelig å se hva som er galt, ved bare å se bilder. Det beste er å kunne logge seg inn i Visma eAccounting og skattemodulen, og se hva som er ført, og som gir årsaken til til differansen.

Men bilaget som er ført på 8309 Betalbar skatt, for mye, for lite avsatt tidligere år, er dette et bilag du har ført selv ?

Det beste kan nok være å føre dette beløpet på konto 2510 Betalbar skatt, fastsatt

Forsøk det, eller så kan du booke en konsulent time, slik at vi kan hjelpe deg inne i systemet.

Konsulent time kan du bestille her

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Jørn Walle
CONTRIBUTOR **

av Jørn Walle

Hei og takk for rask tilbakemelding.

Som en del av årsoppgjøret for 2019 så ble det bokført følgende skattebilag:

D-8300 - kr 14547,5

K-2500 - kr 14547,5

Når skatteoppgjøret kom i 2020 så ble det ført følgende manuelle skattebilag:

K-2400 - kr 14608,00

D-2500 - kr 14547,50

D-8140 - kr 105,00  (Rentekostnad)

K-8309 - kr 45,- (Betalt for mye/lite)

Se skjermbilde for dette bilaget.

Det var kanskje ikke riktig å føre det slik?

Jørn

av Jørn Karlsen

Hei

Forsøkt og ført kr. 45,00 over til konto 2500, og se om det løser problemet.

Skatte kontoen blir nullstilt hver år ved års avsluttingen, men det gjør ikke konto 8309.

Når skattekontoene nullstilles, ved års avsluttingen, så tar systemet hensyn til det som er betalt for mye eller for lite.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Jørn Walle
CONTRIBUTOR **

av Jørn Walle

Takk for forslag - jeg gjør et forsøk på et slikt manuelt bilag før jeg overfører summene til skattemodulen.

Jørn

av Jørn Karlsen

Hei

Gjør det, hvis ikke vil jeg anbefale å ta kontakt med support. Eller bestille en konsulent time.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Jørn Walle
CONTRIBUTOR **

av Jørn Walle

Hei igjen.

Saldo på 8309 ble ført mot 2500 og tall ble overført på nytt til skattemodulen.

Det blir nå et avvik på kr 1,- i regnskapet som "beregnet resultat - ikke bokført).

Slik jeg kan se det så skyldes det at det automatiske posteringsbilaget som lages er kr 1,- mindre enn det som står oppført i resultatregnskapet under "Ordinært resultat "

Trolig skyldes det at tallene i årsregnskapet vises i kun hele tall, mens det andre steder brukes desimaltall. 

Jeg ønsker jo ikke at det skal være differanser som ikke er reelle, men ser ikke helt hvordan jeg skal greie å få justert dette slik at det blir 100% riktig.  Jeg føler at jeg allerede har brukt ufattelig mye tid på denne skattemodulen som i utgangspunktet skulle spare meg for masse arbeid...

Se vedlagte skjermbilder.

Tar gjerne i mot tips for hvordan jeg kan sluttføre dette slik at det kan ferdigstilles UTEN avvik noe sted.

Jørn

av Jørn Karlsen

Hei

Årsoppgjør og skatteskjemaer er ikke enkelt dessverre.

Du kan under årsregnskap klikke i de grå feltene og endre beløp. Justere annen egenkapital, men 1 kr, slik at det stemmer.

Det er riktig som du skriver at vi rapporter kun hele kroner, og da kan det oppstå en slik differanse.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen